Fotograf: Alan Jamieson

Kategori: Ekonomi | Offshore | RoRo

Svagt uppåt för Viking

Idag presenterade Viking Supply Ships AB sin första delårsrapport sedan de bytte namn från Rederi AB Transatlantic och även om resultatet efter skatt förbättrades något är det fortfarande röda siffror.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] fortfarande röda siffror.

Viking Supply Ships AB:s (VSS AB) nettoomsättning för första kvartalet 2015 uppgår till 509 miljoner kronor – en minskning med 220 miljoner kronor jämfört med samma period förra året.

Koncernens resultat före kapitalkostnader, EBITDA, förbättrades dock från 10 miljoner första kvartalet 2014 till 58 miljoner kronor i år. Främst tack vare dotterbolaget Viking Supply Ships AS AHTS-verksamhet. Företaget rapporterar ett EBITDA på 103 miljoner kronor, jämfört med 72 miljoner samma period förra året. PSV-segmentet drog dock ner EBITDA med minus 26 miljoner jämfört med 3 miljoner plus förra året.

Fortsatt negativt för TransAtlantic

Även affärssegmentet TransAtlantic drog ner resultatet i delårsrapporten. Resultatet före kapitalkostnader slutade på minus 20 miljoner kronor. Vilket i och för sig är en förbättring från förra året då EBITDA var minus 70 miljoner.

Det sammanlagda resultatet efter skatt för första kvartalet 2015 slutade på minus 71 miljoner kronor, vilket är en förbättring jämfört med samma period 2014 då samma resultat slutade på minus 112 miljoner kronor.

Stort kontrakt för Brage Viking

I sin delårsrapport berättar företaget också om en del viktiga händelser under perioden januari-mars 2015. Förutom namnbytet och omorganisationen i företaget nämner de det charterkontrakt som Brage Viking tecknat med ett större oljebolag. Ett kontrakt som löper fram tills december 2017, med optioner om förlängning fram till juni 2019 och som uppges vara värt 100 miljoner US-dollar.

Dessutom beslutade företaget att stänga sitt kontor i Aberdeen, Skottland, från och med juli 2015. Något som ska minska de administrativa kostnaderna. Och i februari såldes bulkfartyget TransForte till Mikkal Myklebusthaug Rederi AS i Norge. Något som gav en positiv likvid effekt på 3 miljoner kronor netto efter återbetalning av lån på fartyget.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]