Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Fartygsaffärer | Passagerarsjöfart | RoRo

Eckerö Line väntar med nyinvestering

Åländska Eckerö Line hoppas att inom en överskådlig framtid kunna ersätta färjan Nordlandia i lasttrafiken mellan Helsingfors (Nordsjöhamnen) och Tallinn med ett modernare fartyg. Just nu motiverar emellertid marknadsläget ingen nyinvestering.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]get ingen nyinvestering.

Bil- och passagerarfärjan Nordlandia är ny i lasttrafiken på Finska viken. Sedan januari 2013 går hon i en trafik där hennes stora passagerarkapacitet endast utnyttjas marginellt för chaufförer. Nordlandia har innan dess sedan 1998 gått i Eckerö Lines trafik som passagerar- och bilfärja mellan Helsingfors och Tallinn. Tidigare under 1990-talet seglade hon mellan fastlandet och Gotland som Nord Gotlandia och ägdes av Nordström & Thulin. Hon byggdes 1981 som Olau Hollandia för trafik på Engelska kanalen.

Volymproblem

När bil- och passagerarfärjan Finlandia i början av året avlöste Nordlandia i trafiken mellan passagerarterninalen i Västra hamnen i Helsingfors och Tallinn lades Nordlandia upp i väntan på försäljning. Det blev emellertid så att rederiet sålde sin ropax-färja Translandia i stället och ersatte henne i lasttrafiken med Nordlandia.

– Inget av de två fartygen var väl längre att betrakta som idealiska för linjen. Vi skulle behöva ett modernare fartyg, säger Björn Blomqvist, verkställande direktör för moderbolaget Rederiaktiebolaget Eckerö, till Sjöfartstidningen.

Situationen på marknaden har varit oförändrad sedan 2009 och Blomqvist menar att den fraktnivå som marknaden erbjuder inte kan motivera en investering i ett dyrare fartyg.

– År 2009 var det ett direkt volymproblem. Under det första kvartalet hade vi ungefär 40 procent lägre volym än ett år tidigare. Sedan har vi sakteliga, speciellt under 2011 och 2012, uppnått bra volymer och haft god beläggning på Translandia. Sammantaget hade de fartyg vi opererade i fjol, Translandia och Nordlandia, en marknadsandel i storleksordningen 30 procent på fraktsidan.

Prisproblem

De senaste åren har Eckerö Line snarare haft ett prisproblem. Rederiet har god beläggning men fraktnivån är inte den rätta för att långsiktigt motivera en fartygsinvestering.

– Samtidigt är det inte så illa att vi har gett upp tanken, försäkrar Blomqvist.

Han säger att Translandia sedan en längre tid har varit att betrakta som något av en en tillfällig lösning.

– Vi har länge behövt närma oss något slag av investeringsläge.

På samma sätt är nu inte heller Nordlandia ett fartyg som rederiet planerar ska köra på linjen i fem år framåt.

– Men det är ett fartyg som vi hoppas kunna köra med tillräckligt länge för att vi ska uppnå en sådan lönsamhet som kan motivera en investering i någonting större och starkare så att säga, förklarar Blomqvist.

Han säger att det inte är uteslutet att Eckerö Line skulle kunna pröva på att sätta in ett roro-fartyg med mindre passagerakapacitet på linjen.

– Det har förstås sina fördelar på kostnadssidan, men då gäller det att kunna tillgodose de segment vi har idag och att hitta en bra logistik. Det mest sannolika och det mest optimala är nog ändå ett ropax-fartyg för ungefär 100 passagerare. Men det är en ganska svår ekvation som blir allt svårare ju mer kapacitet som sätts in på centrumhamnarna.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]