De kraftigt reducerade fraktraterna och den minskande transportefterfrågan fortsätter att pressa fram kostnadsbesparande åtgärder hos linjerederierna. MSC har nu meddelat att man ansluter sig till de rederier som väljer bort Suezkanalen av kostnadsskäl och i stället väljer den längre vägen runt Godahoppsudden. Initialt gäller det rederiets slinga Lion mellan norra Europa och Kina på ostgående. Linjen betjänas av tio fartyg på mellan 6.700 och 9.200 TEU.Nu överväger också containerrederiet CMA CGM att ta vägen runt Godahoppsudden i stället för genom Suezkanalen för flera av sina linjer. Åtgärden kan bli långsiktig enligt rederiet som till Lloyd’s List säger att man sparar USD 330,000 per segling på sin linje FAL2 Asien-Europa som man samkör med China Shipping Container Lines, vilket totalt skulle ge en inbesparing på USD 17 miljoner per år bara på denna linje. Transiten genom Suez kostar USD 600,000 per fartyg och bränslenotan för den en vecka längre resan runt Afrika är runt USD 250,000 när fartygen kör med 20 knop. Dessutom slipper man extra försäkringskostnader för resan genom piratfarvattnen utanför Somalia.Samtidigt har CMA CGM beslutat att reducera sin flotta kraftigt genom att återleverera mer än 60 inchartrade fartyg för vilka avtalen går ut de kommande månaderna, skriver Lloyd’s List. Ett 40-tal inchartrade fartyg kommer att behållas, men rederiet räknar med att kunna förhandla ner charterhyrorna ordentligt.Samtidigt fortsätter nyleveranserna av stora containerfartyg på upp till 14.000 TEU, och ett 35-tal av dessa bjässar beräknas bli levererade i år.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]