Gustaf III är ett av de Strömmafartyg där det enligt SEKO Sjöfolk förekommit felaktig mönstring.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart | Regelverk

Strömma: ”Ingen medveten fuskmönstring”

Nu slår Strömma Turism & Sjöfart AB tillbaka mot anklagelserna om medveten fuskmönstring. I den mån fel har begåtts har det berott på misstag eller slarv.    

– Det enda vi har hittat är att några entreprenörer har rapporterat in felaktigt antal sjödagar för ett antal personer. Bland annat är det en rapportering som är uppåt väggarna. Det är förstås fel, men vi ser inget uppsåt med det utan snarare beror det på slarv, säger Per Jakobsson, rederichef på Strömma Turism & Sjöfart, som svar på SEKO Sjöfolks anklagelser

I det yttrande som Strömma Turism & Sjöfart nu har lämnat in till Transportstyrelsen som svar på SEKO Sjöfolks anmälan från i maj försvarar man sig på punkt för punkt mot brottsanklagelserna. Bland annat poängterar man att det går att tillämpa ”förenklad mönstring” för fartyg som går i inre fart – vilket samtliga Strömmafartyg alltså gör.  

– Ja, i fartygssäkerhetslagen står det ingenting om vad till exempel en servitris eller en däcksman ska arbeta med. Det är någonting som regleras av arbetsgivaren. Men självklart ska vi ha rätt säkerhetsbesättning och står det att vi ska två däcksmän så ska vi också ha det, säger Per Jakobsson. 

Har rätt utbildning 

I yttrandet försvarar man sig kraftigt mot anklagelserna att besättningen inte skulle ha rätt utbildning i Basic Safety och Crowd Management Training. 

– Det håller vi verkligen inte med om. Vi kontrollerar kontinuerligt att all besättning som jobbar på våra fartyg har rätt kompetens. Det gäller all personal, även till exempel servitriser. Sen ska man ju komma ihåg att kraven är lägre för besättning som jobbar i inre fart än i storsjöfarten. 

Att det är stor skillnad mellan fartyg som går i inre fart och i storsjöfart är enligt Per Jakobsson också en viktig faktor när det gäller påståendet om att felaktig mönstring skulle leda till att felmönstrad däckspersonal riskerar att få ut en ”obegränsad matrosbehörighet” efter 18 månader. 

– Det argumentet faller på sin egen orimlighet. De flesta hos oss sommarjobbar eller studerar samtidigt och vi har sällan någon som vill jobba heltid med det här. Det är inte sjöfolk i den meningen, säger Per Jakobsson och berättar att han inte känner till ett enda fall där någon tillgodoräknat sig tid från inre fart och sedan gått vidare direkt till storsjöfart: 

– Det skulle inte funka om det kom en däcksman från inre fart till storsjöfart. Den som verkligen vill jobba som matros går och studerar till det. 

Ska skärpa rutiner  

Strömma Turism & Sjöfart ska nu skärpa sina rutiner ytterligare för att det inte ska ske några misstag i samband med mönstringen hos bolagets underentreprenörer. 

– Vi ska ta tag i detta och utbilda de mönstringsansvariga hos våra operatörer så att de garanterat gör rätt. Samtidigt är systemet med mönstring omfattande och det är lätt att göra fel. Så även om vi självklart ser allvarligt på SEKO:s anmälan så är vi övertygade om att felen beror på slarv och okunskap snarare än att det skulle finnas något uppsåt bakom, säger Strömmas rederichef Per Jakobsson och fortsätter: 

– Det är lite tråkigt att SEKO drar upp det här så stort och använder sig av stora ord som fusk. Det blir lite oseriöst. Det finns ingen anledning för oss att fuska, och likadant är det med våra entreprenörer.

Kommentarer

  • u 157

    Jag skulle utan svårigheter kunna radda upp 15 personer som gått från jungmän på Strömma till matrostjänst på Seawind, Silja etc. För att att inte tala om de som gått från jungmän och numera är befälhavare på just Strömma båtar. Inget fel i det men i vanlig ordning kommer rederiet med osanning efter osanning. Den i artikeln avbildade båten har väl inte haft riktig däckspersonal på 10 år?

    • Anonym

      ”till matrostjänst på Seawind, Silja etc”.
      Det är väl inget sjöfolk det där, det är skillnad på sjöfart och sjöfart!

      • u 157

        Haha. Den var ju rolig. Är det rederichefen själv som är inne och kommenterar? Skärgårdstrafik, det är väl ingen riktig rederiverksamhet heller?

        • Anonym

          All sjöfart är ju sjöfart men nog tusan är det skillnad på att vinka bilar i Silja eller segla i så kallade utebåtar. Därmed absolut inte sagt att det ena eller andra är bättre.
          Är inte rederichef i Strömma men är öppen för förslag om det skulle bli ledigt!

        • U 157

          Ok, om det är så du ser på det så känner jag folk som efter 5-6 somrar i skärgårdstrafiken gått vidare till bulkbåtar och oljetankar. Lite annorlunda och mycket att lära sig men det händer.

  • Sjöman

    Att dom nekar och säger att dom inte är medveten om fuskmönstring är ju det värsta skitsnacket jag hört på länge.. Ovanstående båt ser man ju ständigt komma in till kajen och kocken eller någon annan servitris står och knyter fast båten.
    Men skulle nog inte skylla så mkt på strömma/operatörerna. Transportstyrelsen borde ändra minimikraven på däck och se till att åtminstånde en person på däck innehar ”Matros-Inre Fart”. Kan ju förstå operatörerna som snålar in på personalkostnader också, det funkar bra tills något verkligen händer eller Mr.Chang lessnar och skvallrar till pressen….

    • Anonym

      Om nu kocken ”knyter fast” så utför han ju däcksjobb och skall ha sjötid på däck eller?
      Problemet är egentligen bara ett och det är svenska statens stelbenthet (konstigt ord?) för vad gör det om kocken förtöjer eller matrosen rör i grytan? Huvudsaken är ju att allt fungerar och går som det skall.

      • Sjöman

        Fast i detta fall finns det ingen matros som ”rör i grytan” när kocken knyter fast. Kocken mönstras som jungman men arbetar som kock. De flesta kockar och servitörer vet nog inte ens om att dom egentligen är mönstrade som jungmän.

      • u 157

        Nja, det vete katten om jag tycker han ska ha sjötid om han bara lägger till.

        • Anonym

          Vad skall han/hon göra för att få sjötid då? Vinka bilar och köra soporna som andra färjematroser?

          • U 157

            Elitsjöman förstår jag, lite bättre än de andra.
            Jag tycker inte kocken ska göra nånting för att få sjötid. Det är klart de ska vara behjälpliga men jag tycker inte det ska generera samma tid som en jungman som underhåller, vaskar, startar, stoppar etc etc.

            • Anonym

              Om han nu då gör dessa arbetsuppgifterna du talar om och ändå rör i grytan förtjänar han då inte sjötid? En däckmans huvudsakliga arbetsuppgifter är väll ändå fartygets samt passagerarnas säkerhet?

              • u 157

                Jo dess huvudsakliga uppgift. Samtidigt är däcksjobb på skärgårdsbåtar rätt krävande. Jobbar du på de flytande festvåningar måste man ständigt se efter ekonomiutrymmena samt att hålla efter stökiga (läs berusade) gäster.
                Under gångtid ska du ju dessutom vara skepparn behjälplig med uppgifter som att kolla maskin och andra fartygsrelaterade sysslor.

                Kan han däremellan gå och röra i grytan utan att säkerheten blir lidande. Ok.

  • Anonym

    ”vi har sällan någon som vill jobba heltid med det här”

    ”Det är inte sjöfolk i den meningen”

    Ovanstående beskriver tydligt Per Jakobsson inställning till de som jobbar för honom. Strömma är det ställe folk jobbar på för att få sjötid så att de kan få riktiga jobb hos andra i skärgården.

  • Ofrivillig granne med Strömma

    Tydlig fuskmönstring! Synd att man inte kan ta marknadsandelar på annat sätt än att fuska. Det finns ett tydligt regelverk, som man följer om man är en seriös redare. Man bryter även mot miljö och hälsas regler, att en kock utför däckstjänst och sedan går ner och lagar mat utan att duscha och byta uniform är vidrigt. Har idag anmält saken till miljö och hälsa.

    • Anonym

      Hahaha! Jaja, men ditt scenario låter ju sjukt troligt….

      • Anonym

        Att Strömma bryter mot regler? visst gör det. Njut av dina fuskmönstringsdagar medan du kan. herr…ja just det anonym… Ät inte av maten på Strömmas fartyg för då blir du nog dålig i magen.

        • Tobias

          Strömma bryter inte mot några regler och det kommer säkerligen visas i den utredning som TS utför just nu. Det roliga är att alla tror att ”stackars” SEKO har rätt i allt de säger… Mer inkompetent fackförening får man leta efter!

          • u 157

            Jag skulle vilja påstå att de kringår regelverket på ett, i mina ögon, tråkigt sätt.
            Att du som ”redare” sedan tycker det är praktiskt det förstår jag, men det blir en urholkning av kunskap på båtarna som bara kan vara negativ. På min tid jobbade däckspersonalen ofta för att få tid och erfarenhet för att sedan läsa vidare till skeppare.
            Visst har vi en generation med unga skeppare nu men vad händer när de går vidare? Ska vi ”mönstra” upp kocken till skeppare? Han kan ju ha grytan på durken på bryggan.

            • Tobias

              Håller med dig om att redaren inte skall kringgå regelverket. Dock så verkar det inte vara så i detta fallet. Att kocken/servitrisen/guiden gått upp på däck och hjälpt till med att lägga på en tross, är inte i mina ögon konstigare än att matroserna hjälper till med att bära ombord proviant. Vidare så är det ganska otroligt att kocken skulle helt plötsligt mönstras upp till skeppare, såvida han inte har rätt behörighet till det. Det är TS som bestämmer reglerna kring detta, och enligt dom så kan man ju sätta en chimpans på bryggan, bara han har rätt behörighet….

  • Fd. Utsjö num. Skärgårdsmatros

    Vad jag förstått är det ganska vanligt att servisen och kockarna kommer direkt från ett annat jobb i resturangbranchen och inte har någon form av säkerhetsutbildning eller erfarenhet av att jobba på fartyg (att de dessutom inte ingår i säkerhetsbesättningen så behöver de ingen utbildning).

    Att då ”fuskmönstra” innebär att passagerarsäkerheten hotas vilket inte under några omständigheter är acceptabelt.

    Jag betvivlar att en person helt utan erfarenhet av fartygssäkerhet eller utan utbildning ska klara av att evakuera ett 100 tal pax och dessutom kanske släcka en brand…

    If you think safety is expensive, try an accident…

  • Passageraren

    Är det inte konstigt att en arbetsgivarens generella syn är, att sällan någon av deras anställda i en sådan stor koncern, inte vill jobba heltid. Kan ju bara betyda, att på Strömma vill man inte jobba annat än att få mönstringstid.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.