Natten mellan måndag och tisdag trädde den varslade strejken i skärgårdstrafiken i kraft, då parterna Sveriges Fartygsbefälsförening, SFBF, och arbetsgivarorganisationen Almega Tjänsteföretagen Turism och Sjöfart inte kunnat enas. Almega sade i fredags ja till medlarnas bud medan facket sade nej. Arbetsgivarna har erbjudit löneökning på 10,2 procent för en treårsperiod, dessutom kommer befälen att röra sig uppåt i en lönetariff vilket innebär ytterligare 3,9 procents höjning för dessa tre år. För det enskilda befälet innebär det cirka 4,7 procent per år i löneökning.Sveriges Fartygsbefälsförening vill se högre löneökningar och menar att det är alldeles för stora skillnader i de generella lönenivåerna mellan rederier som bedriver samma typ av trafik.– Vi vill ha ett kollektivavtal och en lönetabell. Idag har vi tre kollektivavtal och tre lönetabeller, säger Hans-Dieter Grahl, ombudsman SFBF, till SST.Facket kräver att befälen vid Göteborg-Styrsö Skärgårdstrafik ska få löneökningar på ytterligare tre procent eftersom deras löner ligger lägre än befälen i Stockholm.De uttagna fartygen är AB Göteborg-Styrsö Skärgårdstrafik:(Älvsnabben 3, Älvsnabben 4, Älv-vira, Skarven, Ärlan och Fröja), AB Strömma Turism och Sjöfart: (Delfin I, Delfin II, Delfin IV, Delfin V, Delfin IX, Delfin XI, Delfin XII, Hebbe Lelle och Karl Mikael Bellman),Utö Rederi AB: (Mysing, dock ej första och sista turen)Blidösundsbolaget: (Djurgården 8, Djurgården 9, Djurgården 10, Djurgården 11 och Sjögull), Stockholm Sjötrafik AB:(Söderarm), Tema Shipping/Tema Skärgården: (Cinderella I och Askungen).
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]