Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Fartygsutrustning | Miljö | Passagerarsjöfart

Stort steg framåt för STM-projekt

De första operativa STM-fartygssystemen har nu installerats ombord på fartyg. Ett av dem är Stena Germanica. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]m är Stena Germanica. 

Det delvis EU-finansierade See Traffic Management (STM) Validation Project har tagit ett rejält kliv framåt. De första STM-kompatibla bryggsystemen, som förbinder fartyg med landbaserade tjänster och aktörer, har nu installerats på tre fartyg. Enligt ett pressmeddelande från Sjöfartsverket fungerar alla funktioner felfritt, vilket även bland annat inkluderar ruttoptimering, kommunikation med hamn och mellan fartyg.

Delningar

De utrustade fartygen är Stena Germanica samt Sjöräddningssällskapets Rescue Märta Collin och Rescue 11-00. På resa från Göteborg till Kiel delade Stena Germanica automatiskt sin rutt med de två räddningsbåtarna och tog samtidigt emot deras rutter som visades på fartygets ECDIS (Electronic Chart Display and Information System).

Bättre kommunikation

Anders Rydlinger, utvecklingschef på Transas Marine, medverkar i projektet:

– Genom informationsutbyte mellan fartyg och land med hjälp av Maritime Cloud/SeaSWIM-infrastruktur skapar vi en sammanhållen gemenskap som möjliggör bättre kommunikation och beslutsfattande. Detta leder till högre driftstandarder, bättre miljöprestanda och effektivitet samt en ökad säkerhet. 

Sparar liv 

Lars Littke, styrman på Märta Collin, berättar att rutten planerades i förväg under installationstesterna och skickades sedan till räddningsenheterna.

– Denna ruttdelningsoperation är mycket enkel med STM-infrastrukturen och kan vara användbar i verkliga räddningsoperationer. Möjligheten att sända och dela transport- och ingångsrutter till ett område samt rutter för sökmönster är en stor förbättring. Det kommer att förenkla kommunikationen, göra SAR-operationer effektivare och förhoppningsvis spara fler liv.

Pågår till 2018

Sea Traffic Management Validation Project är uppföljaren till projekten MONALISA och MONALISA 2 som pågick under åren 2010-2013 respektive 2013-2015. Sea Traffic Management Validation Project pågår mellan 2015 och 2018 och omfattar 300 fartyg, 13 hamnar och 5 service centers. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]