Under de två senaste åren har 15 lotsar sagt upp sig, vilken är en utveckling som Sjöfartsverket inte sett tidigare.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Myndigheter | Utbildning

Stort antal lotsar har sagt upp sig

På två år har 15 lotsar valt att säga upp sig från Sjöfartsverket, bara i år är siffran åtta. Det är en helt ny utveckling som inte Sjöfartsverket sett tidigare.
Antalet lotsar som valt att säga upp sig från Sjöfartsverket har börjat skjuta i höjden. Det är en utveckling som nu fackföreningen Lotsförbundet slår larm om där Patrik Wikand är ordförande.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] sett tidigare.”} /–>

Antalet lotsar som valt att säga upp sig från Sjöfartsverket har börjat skjuta i höjden. Det är en utveckling som nu fackföreningen Lotsförbundet slår larm om där Patrik Wikand är ordförande.

– Vi är lite oroliga över Sveriges väl och ve under den kommande sommaren och kanske framåt. Vi kommer inte att kunna upprätthålla den goda service som vi haft som ambition i sommar, säger han.

Lotsar över hela landet

På två år har 15 lotsar sagt upp sig, varav åtta bara i år. De som sagt upp sig har arbetat på lotsstationer runt om i hela landet, från Skellefteå och Södertälje till Malmö och i Vänern.

”Vi är oroliga för det här och känner att vi inte bara kan sitta bara på våra händer och tycka att arbetsgivaren är dum som inte höjer lönerna”

Patrik Wikand, Lotsförbundets ordförande.

Orsaken är enligt Patrik Wikand ett missnöje med anställningsvillkoren och lönen i synnerhet.

– Vi är inte marknadsmässiga där, det finns arbetsgivare som erbjuder 50 procent högre löner. Den övriga marknaden har insett att de måste locka med lön för att kunna bemanna fartygen. Av de som slutat i år har alla gått till privata rederier istället, säger han.

I Marstrand har tre lotsar slutat i år, vilket är 25 procent av de totala antalet lotsar i området.

– Vi är oroliga för det här och känner att vi inte bara kan sitta bara på våra händer och tycka att arbetsgivaren är dum som inte höjer lönerna, vi har en annan ambitionsnivå för lotsverksamheten, säger han.

En ny utveckling för Sjöfartsverket

Andreas Arvidsson är affärsområdeschef för lotsningen inom Sjöfartsverket. Han bekräftar att ett antal lotsar sagt upp sig både i år och förra året och att det är en utveckling som Sjöfartsverket inte sett tidigare.

Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

– Vi har nästan inte haft någon personalomsättning alls på lotsar tidigare, undantaget de som lämnar för pension. Normalt blir man lots efter att ha valt att gå iland och så är man det tills man kan gå i sin avtalspension vid 60 års ålder. Under de senaste två åren har vi tappat framför allt beroende på att det är en tuffare konkurrens om sjöfolk, säger han.

Svårt att matcha lönen

Enligt Andreas Arvidsson har Sjöfartsverket svårt att matcha samma löneutveckling som inom den privata sektorn kopplat till bristen på seniora sjöbefäl.

– Som myndighet får vi inte vara löneledande. Jag vet att det är många som får mycket bättre betalt på andra håll, men sedan handlar det nog inte uteslutande om lönen. Det här med att vara hemma från de långa sjöperioderna så som lotsarna är i sitt jobb, den tidiga pensionsåldern, det flexibla, spännande och utmanande arbetet är inte lika attraktivt i konkurrensen som tidigare, säger han.

Läget inte kritiskt enligt Sjöfartsverket

Totalt har Sjöfartsverket just nu 250 lotsar anställda, varav omkring 15 är under utbildning för att ersätta pensionsavgångar. Även om Sjöfartsverket tappat nära 20 lotsar på två år så menar Andreas Arvidsson att läget inte är kritiskt idag, men fortsätter utvecklingen i samma takt anser han det vara mycket oroande.

”Jag vet att det är många som får mycket bättre betalt på andra håll, men sedan handlar det nog inte uteslutande om lönen.”

Andreas Arvidsson, affärsområdeschef lots på Sjöfartsverket. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

– Inför införandet av den nya lotsföreskriften förra året, samt för att kompensera för pensionavgångar gjorde vi en rejäl satsning där vi ökade rekryteringstakten, vilket gjort att vi kunnat öka upp ganska ordentligt och lyckats ta igen en del mot pensionsavgångarna vilket gör att läget inte är riktigt så akut det kunde ha varit, säger han.

Behöver skapas nya utbildningsvägar

Det stora grundproblemet som Andreas Arvidsson pekar på är att det inte finns tillräckligt med sjöbefäl och sökande till platserna på sjöbefälsskolorna för behovet som finns på marknaden.

– Detta är mycket allvarligt för hela branschen. Tittar man på hur det ser ut hos våra grannländer, både i Danmark och Norge, är det ett helt annat tryck på skolorna än här. Så om fem år behöver vi ha en alternativ lotsutbildning på plats, vilken vi håller på och tittar på i en förstudie tillsammans med bland annat sjöbefälsskolorna, Föreningen Svensk Sjöfart och som finansieras av Lighthouse, säger han.

Han menar också att det behöver skapas ytterligare utbildningsvägar för att bli lots.

– Det behöver kunna öppnas upp andra vägar för de som inte vill ut och segla ett antal år efter sina sjökaptensstudier. Sverige behöver fler med sjöfartkompetens inom många funktioner, myndigheter och organisationer. Förhoppningsvis bidrar detta även till att vi får fler som väljer sjöfartsbranschen i sitt karriärval och stannar i den, säger Andreas Arvidsson.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]