Silja Serenade byggs om i vinter. Under hösten står systern Silja Symphony i tur.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart | Reparationsvarv

Rekordstor ombyggnad för Silja-systrar

Silja Serenade byggs om i Nådendal under sex veckor genast efter inkommande årsskifte, men någon skrubberinstallation görs inte.

Svenskflaggade Silja Symphony, levererad 1991, och den finskflaggade systern Silja Serenade från 1990 byggs om för sammanlagt drygt EUR 20 miljoner under 2014. Först ut blir Silja Serenade som tas ur trafik på linjen Stockholm–Helsingfors den 6 januari 2014 och går till Nådendal för en sex veckors dockning på Turku Repair Yard. Tillbaka i trafik är hon den 15 februari, lagom till sportloven. Silja Symphony kommer att byggas om på motsvarande sätt under hösten 2014.

Tallink Silja Oy:s vd Margus Schults berättar att syftet är att erbjuda passagerarna en bättre kryssningsupplevelse. Han betonar att det blir en genomgripande ombyggnad.

– Vi förnyar hela konceptet på en gång.

Nya investeringar 

Tallink genomförde ett stort investeringsprogram mellan 2002 och 2009.

– Vi köpte Silja och Superfast Ferries (Superfasts fartyg och trafik på Östersjön, reds. anm.) och beställde dessutom sju nybyggen. Den totala investeringen var EUR 1,8 miljarder. Efter det följde en period av organisk tillväxt där vi med hjälp av investeringarna ökade passagerarvolymerna och förbättrade resultatet, säger Margus Schults.

– Nu har fyra år förflutit sedan det senaste nybygget Baltic Queen och det känns som att det igen inleds en period med mer investeringar. Om vi fortsättningsvis vill vara marknadsledande inom kryssningssektorn så bör vi också förnya hela tiden.

Margus Schuls informerar att mindre investeringar har gjorts i bland annat ändringar av koncept ombord under de senaste åren. I våras köptes Isabelle från Viking Line som gav mer kapacitet och bättre komfort till Rigalinjen.

Till sin omsättning är trafiken Sverige–Finland störst inom Tallink och svarar för 38 procent.

– Samtidigt genererar försäljning ombord i butiker och restauranger 54 procent av vår omsättning och är den överlägset viktigaste delen av hela vår omsättning. Det är uppenbart att vi bör förnya Silja Serenade och Silja Symphony inom trafiken mellan Sverige och Finland, menar Margus Schults.

Öppet landskap 

De största förändringarna ombord gäller restaurangerna och taxfreebutiken på däck 6 som byggs om så att nästan hela däcket blir en stort butiks- och restaurangvärld enligt liknande koncept som på flygplatser. Butiksutbudet på promenaden på däck 7 kommer också att utökas. Vidare kommer badlandskapet på däck 12 att rivas och byggas om till en modern spa-anläggning. Hytterna i de dyraste kategorierna kommer att förnyas.

Planeringen av konceptet har skett i samarbete med den brittiska konsultbyrån L.E.K. Consulting. I projektet medverkade också Harrison Fraser (brand & design partner från London) samt de finländska arkitekterna Heikki Mattila och Marjut Nousiainen.

Teknisk dockning 

Ombyggnaden omfattar också tekniska arbeten. Antti Rossi, befälhavare på Silja Serenade, berättar att föregående stora ombyggnadsarbete gjordes 2006 och var det största dittills.

– Detta kommer att bli betydligt mer omfattande. Samtidigt görs en normal teknisk dockning med underhåll av undervattensskrovet och propulsion. Det största arbetet på tekniska sidan denna gång blir antagligen service av den ena stabilisatorfenan. 

– Fartyget är tekniskt i mycket gott skick. Med denna dockning kommer fartygets livstid säkert att förlängas avsevärt, säger Antti Rossi.

Tallink Silja har inte ännu tagit beslut om hur man ska uppfylla svaveldirektivet, men man uppger att finns tre alternativ: skrubber, diesel och LNG.

– Under denna dockning kommer det inte att göras någon skrubberinstallation, understryker Margus Schults.

 

Kommentarer

  • trafe

    Rykten på byn säger att systrarna inte klarar av scrubbers pga läckstabiliteten, men som sagt detta är bara rykten på byn men ingen rök utan eld.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.