ABB har säkrat en stororder från den polska skeppsbyggaren Remontowa Shiprepair Yard S.A.

Fotograf: Remontowa

Stororder till ABB för färjetrio till Östersjön

Polska skeppsbyggaren Remontowa Shiprepair Yard S.A har lagt en stororder hos svenska ABB på teknik till tre stora bil- och passagerarfärjor som ska trafikera för Unity Line och Polferries på Östersjön.
Det är det polska rederiet Polskie Promy som beställt tre färjor för trafiken på Östersjön för de båda rederierna Unity Line och Polferries. De 195 meter långa färjorna kommer var och en ha kapacitet att transportera upp till 400 passagerare och 200 lastbilar och ska levereras under 2025, 2026 och 2027 för trafiken mellan Świnoujście i Polen, samt Ystad och Trelleborg.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]n för de båda rederierna Unity Line och Polferries. De 195 meter långa färjorna kommer var och en ha kapacitet att transportera upp till 400 passagerare och 200 lastbilar och ska levereras under 2025, 2026 och 2027 för trafiken mellan Świnoujście i Polen, samt Ystad och Trelleborg.

Svenska ABB har nu fått en order till färjorna på integrerade lösningar för kraftförsörjning, automation och framdrivning. Var och en av färjorna ska utrustas med två 7,5 MW Azipod eldrivenheter som enligt ett pressmeddelande från ABB ger en hög grad av manövrerbarhet i hamn. ABB skriver vidare att Azipod-tekniken minskar bränsleförbrukningen med upp till 20 procent jämfört med traditionell framdrivning, vilket i sin tur kan ge bränsle- och utsläppsbesparingar som på årsbasis kan uppgå till närmare 1,7 miljoner dollar och 10.000 ton koldioxidutsläpp per fartyg.

– Vi är stolta över samarbetet med Remontowa och är glada över att kunna stötta dem i deras strategi med miljövänliga färjor, säger Juha Koskela, chef för divisionen ABB Marine & Ports, i ett pressmeddelande.

Fartygen kommer att bli hybridfartyg med batterier där ABB är med och levererar ett Power and Energy Management System, PEMS. Det balanserar användningen av de olika energikällorna ombord, vilket enligt ABB möjliggör ytterligare vinster vad gäller drifteffektivitet och minskade utsläpp.

De tre färjorna kommer också att få en landströmsanslutning genom teknik från ABB.

– Med ABB har vi fullt förtroende för att alla system smidigt kommer att integreras för maximal drifteffektivitet och hållbarhet. Dessutom ger den smidiga installationen av Azipod-enheterna en avsevärt större byggeffektivitet och flexibilitet vad gäller projektplaneringen, vilket ger stöd åt vår skeppsbyggnadsprocess, säger Bartosz Znyk, projektchef på Remontowa Shiprepair Yard i ett pressmeddelande.

Fartygen kommer att utrustas med fyra Wärtsilä 31DF dual fuel-maskiner som kan köras på både LNG och LBG. Enligt ett pressmeddelande från Wärtsilä var effektiviteten hos 31DF-maskinen en nyckelfaktor vid tilldelningen av kontraktet, inte minst eftersom maskinen i sin dieselversion har prisats av Guinness World Records som världens mest effektiva fyrtaktsdieselmotor.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]