Fotograf: Alex Drennan

Kategori: RoRo | Hamn/Logistik | Passagerarsjöfart

Störningar i Simones spår

Även om Stormen Simone inte blev så kraftig som befarat ställde den till med vissa störningar i den svenska färje- och fartygstrafiken. En färja slet sig i Trelleborgs hamn och Stena Line ställde in flera avgångar. 

I Trelleborgs hamn slet sig TT-Linefärjan Peter Pan från sin kajplats, då trossarna gick av i en kraftig vindby. Aktern ska då ha drivit över till fel sida av hamnbassängen, vilket möjligen kan ha resulterat i skador på Peter Pans akter. Inga personer kom till skada vid incidenten. 

– Det vi gör nu är att invänta bogserbåtar som ska dra Peter Pan på rätt plats, sedan ska vi inspektera henne och se hur det ser ut. Risken är ju att hon har fått vissa skador. I övrigt vet jag inte så mycket exakt hur det hela har gått till, om det var samtliga förtöjningar som brast eller bara några, säger Eva Jönsson, pressansvarig på TT-Line. 

Enligt obekräftade uppgifter ska Peter Pan i samband med incidenten ha slagit emot fraktfartyget Jopi, som låg förtöjd vid den motsatta sidan av kajen. 

– Det är tyvärr inget jag känner till just nu. Jag vet bara att det ligger en pråm eller ett fartyg där, men om det blivit påputtat är inget jag kan bekräfta, säger Eva Jönsson.

Inställda turer  

För Stena Lines del ställde man för säkerhets skull in både eftermiddags- och kvällsavgången från Trelleborg till Sassnitz. 

– Vi ställde även in kvällsturen från Varberg till Grenå och flyttade dessutom fram eftermiddagsavgången för Kielfärjan från Göteborg som istället avgick strax efter midnatt. Däremot gick Fredrikshamnsfärjan som vanligt, eftersom blåsten inte blev så kraftig så långt norrut, säger Jesper Waltersson, informationschef på Stena Line och fortsätter: 

– Visst blev det en del störningar, men det blev ändå mildare än vi befarat. Det flöt på bra, utifrån de förändringar vi gjorde. 

Två blackouter 

En ytterligare incident inträffade på måndagen utanför Mölle i Kattegatt. Det cypernflaggade fraktfartyget RMS Rotterdam, som var på på väg norrut mot Norge, fick strax innan klockan 18.00 blackout och började driva. Kort efter att man larmat Kustbevakningen fick man igång motorerna, men efter att någon timme senare ha fått en andra blackout beslutade man att ankra, samtidigt som KBV 001 – som sedan tidigare befann sig i området – anslöt och lade sig bredvid det ankrade fartyget. 

Efter att ännu en gång fått igång motorerna, och låtit dessa vara igång några timmar, beslutade man vid 23-tiden att lätta ankar och fortsätta sin färd norrut, dock med eskort av KBV 001 som följde med RMS Rotterdam tills tisdagsmorgonen. 

I övrigt rapporteras inga allvarligare incidenter ha inträffat under måndagens oväder, som alltså inte blev så kraftigt som meteorologerna inledningsvis trodde. 

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.