[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]å implementeringen av LNG som ett marint bränsle.
Wärtsilä, Carnival Corporation, NYK Line DNV-GL, Lloyd’s Register med flera har gått samman och bildat koalitionen SEA/LNG vars uttryckliga mål är att öka takten på implementeringen av LNG inom den internationella sjöfarten.
– Detta är en mycket stark koalition som kombinerar expertisen från stora fartygsägare, klassificeringssällskap, hamnorganisationer och energiföretag, säger Timo Koponen, vd för Flow & Gas Solutions på Wärtsilä Marine Solutions, i ett pressmeddelande.
Snabba på acceptansen
– Wärtsilä bidrar med erfarenheter och kunnande inom gas drivna system. Genom att arbeta tillsammans planerar vi att överbrygga utmaningarna och snabba på den generella acceptansen för LNG.
De olika parterna i koalitionen har åtagit sig att anamma vissa regler och dela erfarenheter och data med varandra. Enligt gruppen erbjuder LNG stora fördelar för miljön jämfört med till exempel tjockolja, HFO, som internationellt sett är den vanligaste typen av bränsle på fartyg.
Fokus på infrastrukturen
Fokus för gruppen kommer ligga på att ge stöd till utvecklandet av bunkringsinfrastruktur i stora hamnar, utbilda alla berörda om möjligheterna och riskerna med LNG och utveckla globala gemensamma regelverk för renare fartygsbränslen.
Förutom de tidigare nämnda företagen ingår även ENGIE, ENN Group, GE Marine, GTT, Mitsubishi, Port of Rotterdam, Qatargas, Shell Downstream och Tote.
[/flowy_subscriber_only]