[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ör att reducera vikten.
De två halvfärdiga färjor som Scandlines övertog i mars 2014, har nu båda bogserats till det danska reparationsvarvet Fayard i Munkebo nära Odense. Den färja som skulle få namnet Berlin anlände den 18 juli och Copenhagen den 23 juli. De ska återlevereras till Scandlines för att sättas i trafik mellan Gedser och Rostock under 2015.
För tunga
Färjorna är ursprungligen planerade och beställda av Scandlines för trafiken mellan Gedser och Rostock. En orsak till att Scandlines aldrig tog leverans av färjorna Berlin och Copenhagen från P + S Werften i Stralsund var att de fick alltför hög vikt.
Fayard kommer nu att utföra en rad ombyggnader för att reducera färjornas stålvikt med flera hundra ton. De ska därefter i full last kunna segla i den grunda farleden vid Gedser.
Lättare konstruktion
Scandlines uppger att de två översta däcken 8 och 9 samt skorstenen avlägsnas. En stor del av 7, inkluderande bryggan tas likaså bort. De ersätts av ett nytt och mindre däck 8 med skorsten och brygga i aluminium. Vidare avlägsnas huvuddieselgeneratorn och istället installeras Scandlines hybridsystem och skrubber. Ny interiör och tekniska installationer görs i så stor utsträckning som möjligt av lättviktsmaterial. Värme-, ventilations- och luftkonditioneringssystem förnyas, liksom även all kabeldragning.
[/flowy_subscriber_only]