Papperstillverkaren Stora Enso minskar sina volymer över Göteborgs hamn. Huvudskälet är de störningar som drabbat hamnen, däribland konflikten kring övertid för hamnarbetare.– Effekten för oss har varit att servicen inte uppfyllts. Det har inte lastats på rätt tid och ibland har fartyg åkt iväg med halvfyllda lastutrymmen, säger Stora Ensos utvecklingschef Stig Wiklund i en kommentar till SST.Stora Enso har redan genomfört omfördelningar av godsflödet. Det gäller dels 350.000 ton per år som går från Oulu/Kemi i Finland till Göteborg för omlastning till Antwerpen, dels 200.000 ton per år från Finland som via omlastning skeppas ut från Göteborg till flertalet länder. För ny trafik som var planerad mellan Göteborg och Spanien med en årlig godsomsätning på 500.000 ton väljer Stora Enso andra alternativ. Hamnen förlorar dessutom 300.000 ton per år från Brasilien som gått i returboxar från Antwerpen.I trafiken från Oulu/Kemi i Finland ersätts Göteborg med tyska Lübeck som mellanhamn för gods till Antwerpen. På den andra linjen har Stora Enso valt att transportera pappersprodukterna från Finland direkt ut på kontinenten med feederfartyg.Göteborgs hamns vd Magnus Kårestedt är mycket besviken över Stora Ensos beslut.– Detta är väldigt olyckligt, vi hade ju planerat att växa tillsammans med Stora Enso. Nu får vi jobba stenhårt för att få upp tillförlitligheten och effektiviteten igen, vi har intensiva diskussioner med facket om hur frågan kring övertid ska lösas, säger han till SST.Magnus Kårestedt menar att tillförlitligheten i hamnen är viktig för att inte ytterligare tappa kunder.– Naturligtvis är det inte bra om den här situationen fortsätter och fler kunder hoppar av, det drabbar ju även arbetstillfällena i slutändan.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]