Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Skeppsbyggnad

Stor order till Japan

Carnival Corporation & plc beställer två stora nybyggen för Aida Cruises från Mitsubishi.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]da Cruises från Mitsubishi.

Kryssning De europeiska varven har definitivt fått en allvarlig konkurrent i japanska Mitsubishi Heavy Industries som byggare av mycket stora kryssningsfartyg. Nu har Carnival-gruppens tyska brand Aida Cruises, som under många år varit Meyer Werft troget, genomfört sitt intentionsavtal och tecknat slutgiltigt kontrakt med det japanska varvet gällande två nybyggen om 125 000 GT.

Aidas senaste serie nybyggen från tyska Meyer Werft omfattar totalt sju enheter med bruttot 71 000 (69 000 för de tre första i serien). Av de något större fartygen har AIDAblu och AIDAsol redan levererats och serien kompletteras med AIDAmar våren 2012 och ett sista fartyg 2013. De har kapacitet för närmare 2 194 passagerare i 1 097 hytter.

Med den senaste beställningen från Japan tar även Aida Cruises steget in i en för rederiet helt ny storleksklass. Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. i Nagasaki levererar två fartyg med kapacitet för 3 250 passagerare vardera år 2015 respektive 2016. Kontrakten är fortfarande beroende av finansiering.

Genombrott

Därmed har Carnival Corporation återvänt till Mitsubishi Heavy Industries efter en paus på några år. För sitt brand Princess Cruises lät Carnival nämligen bygga Diamond Princess och Sapphire Princess om 116 000 GT vid Mitsubishi med leverans 2004.

Den nya ordern – och det faktum att världens största kryssningsrederi Carnival Corporation & plc ger Mitsubishi Heavy Industries förtroendet att bygga fler fartyg – innebär otvivelaktigt att varvet blir en aktör att räkna med inom denna sektor.

Förutom de två fartygen för Princess Cruises har Mitsubishi Heavy Industries även levererat kryssningsfartyget Crystal Harmony till NYK-ägda Crystal Cruises 1990. Fartyget har senare döpts om till Asuka II och flyttats över till Asuka Cruise inom samma grupp.

Två till tre fartyg per år

Beställningen för Aida Cruises innebär också att Carnival Corporation nu har fartyg i order för leverans till och med 2016. Detta är i enlighet med gruppens strategi att introducera två eller tre nya fartyg per år.

Den 3 augusti 2011 – samma dag som memorandum of agreement för Aida-fartygen offentliggjordes – meddelade Carnival Corporation också att ett nytt kryssningsfartyg om 132 500 GT beställts för Costa Cruises från ”hovleverantören” Fincantieri. Fartygets byggs på varvet i Marghera nära Venedig. För Costa Cruises blir detta ett rekordstort fartyg som kan ta upp till 4 928 passagerare i 1 854 hytter.

Inkluderande dessa nya beställningar har Carnival Corporation & plc tio nybyggen i order av vilka tre levereras 2012, två 2013, två 2014, två 2015 och ett 2016.

Stora fartyg

Att det är stora fartyg rederierna vill ha framgår av orderläget. Med några få undantag har de oceangående kryssningsfartyg som finns i beställning ett brutto som är kring 100 000 eller betydligt mer.

Carnival Corporations främsta konkurrent Royal Caribbean Cruises Ltd har ett fartyg av Solstice-klass om 126 000 GT kvar i order vid Meyer Werft för Celebrity Cruises. För Royal Caribbean International har man ett intentionsavtal med samma varv gällande ett 158 000 GT nybygge som går under beteckningen ”Project Sunshine”.

Övriga rederier med stora fartyg i order är Disney Cruise (124 000 GT/leverans 2012), MSC Cruises (137 936/2012), Norwegian Cruise Line (143 500/2013 & 2014) samt TUI Cruises (97 000/2014).

Mindre fartyg är beställda av bl a Hapag Lloyd och Oceania Cruises.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]