[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] att regionen har Nordens största hamn.
För femtonde året i rad har Stor-Göteborg hamnat högst upp när Sveriges bästa logistikslägen har utsetts. Bakom den årliga listan står branschtidningen Intelligent Logistik som gör sin bedömning utefter en rad kriterier – däribland geografiskt och demografiskt läge, logistisk infrastruktur, tillgången på logistikytor, tillgång till arbetskraft, affärsklimat och utbudet av relevant akademisk utbildning.
Största hamnen
Avgörande för att förstapriset återigen tilldelas Stor-Göteborg – som består av de 13 kommunerna i nätverket Business Region Göteborg samt Borås – är alltså att regionen innehar Nordens största import-/exporthamn med ett antal oceangående direktlinjer och ett 25-tal tågpendlar för järnvägsgods till Sverige och Norge. Vidare framhålls regionens miljöfokus, transportinfrastruktur, spetsutbildningar och forskning inom logistik vid Chalmers och Handelshögskolan.
Nya logistiketableringar
Dessutom hyllas regionen för att man de senaste åren har fått flera stora logistiketableringar och nya marktillgångar för logistik, vilket gör att Stor-Göteborg får toppbetyg inom infrastruktur, tillgång till logistikkompetens, samarbetsklimat och mark.
– Det är extra kul att man tar upp den logistikmarkssatsning som pågår inte mer än tio minuter från våra kajer. Uthyrningsgraden i regionen är hög och efterfrågan på nya, moderna, hamnnära logistikfastigheter är stor. Därför är det en viktig satsning för regionens fortsatta utveckling, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn, i en kommentar.
Örebro tvåa
Tvåa på listan hamnar Örebroregionen – bestående av Örebro, Hallsberg, Arboga, Kumla och Askersund – medan tredjeplatsen går till Östgötaregionen, som består av Norrköping, Linköping, Mjölby, Motala och Finspång.
Listan över Sveriges bästa logistiklägen har publicerats sedan 2001. De första tre åren publicerades den av tidningen Inköp och Logistik och togs därefter över av Intelligent Logistik.
[/flowy_subscriber_only]