Stor andel containerfartyg på extra slow steaming

En mycket stor andel av världens containerflotta har sänkt farten och går nu i så kallad Extra Slow Steaming, ESS. Enligt franska Alphaliner kör 93 procent av slingorna från Fjärran Östern till Norra Europa ESS och 80 procent av slingorna Fjärran Östern till Medelhavet. Trafiken mellan Fjärran Östern och USA:s östkust går till 76 procent på ESS och till västkusten 50 procent. Den lägre andelen på den kortare trafiken västkusten beror på den relativt sett höga fasta kostnaden att sätta in ytterligare fartyg jämfört med kostnaden för befintliga fartyg. Dessutom finns mindre operatörer som håller farten uppe för att ha fördelar mot sina större konkurrenter.Alphaliner räknar med att ESS kommer att vara ekonomiskt fördelaktigt så länge bunkerpriserna ligger över USD 400 per ton, medan slow steaming av första graden är intressant redan runt USD 250 per ton.Andelen av den samlade containerflottan som är upplagd uppgår för närvarande till 2,4 procent, motsvarande 336.000 TEU, vilket är en marginell uppgång från 328.000 TEU för fjorton dagar sedan.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]