Bild på den trånga farledspassagen vid gamla Göta älvbron, tagen måndag 15/11 kort innan Skanska inledde sprängningsarbetet.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Säkerhet | Torrlast

Stopp i farleden efter sprängning

Bortsprängningen av Göta älvbrons fäste gick inte som planerat och betongrester har gjort farleden ofarbar. Nu ligger fullastade fartyg på kö utan besked om när de kan segla igen.

I måndags, den 15 november, inleddes den första av två planerade avstängningar av farleden i Göta älv genom Göteborgs centrum. Då skulle ett av brofästena på Göta älvbron sprängas bort av Skanska, entreprenör för rivningen av den gamla bron. Men något gick fel och betongrester hamnade i vägen i farleden. Trots röjningsarbete är farleden ännu inte seglingsbar och besked om när den öppnar väntas tidigast under onsdagen.

Farleden inte säker

Det var i fredags efter ett informationsmöte med Göteborgs stad som chefen för lotsområde Vänern Charlotta Segerström kom fram till att den trånga passagen mellan den gamla brons spann inte var säker att segla igenom.

– Vi fick information sent på torsdag eftermiddag om vad som hade hänt, och då var vi tvungna att kalla till möte (med Göteborgs stad, reds anm) som de kunde ha på fredagen. Vi försökte få fram olika lösningar, men den sammanlagda bedömningen av alla risker är att vi inte kan passera säkert med fartyg överhuvudtaget, säger Charlotta Segerström.

Hon berättar vidare att röjning pågår i farleden och att de kommer att ha ett avstämningsmöte med Göteborgs stad på onsdag eftermiddag.

Torrlastare på kö. I bild Erik Thuns Vänermaxar Tidan och Eken samt nederländska Lindeborg där de väntar för ankar på Rivöfjorden. Utanför bild ligger också Patria. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

Enligt den ursprungliga planen skulle farleden ha öppnat igen efter en veckas avstängning klockan 06 den 22/11, alltså måndag morgon. Ytterligare en avstängning av farleden var planerad till vecka 48, men den avstängningen har nu skjutits på framtiden efter problemen som har uppstått, informerar Charlotta Segerström.

Kan vara hela veckan

Flera fartyg ligger nu och väntar på att kunna segla vidare. Erik Thun AB har tre fartyg som är direkt berörda, Tidan och Eken som ligger för ankar på Rivöfjorden och Naven som är på väg över Östersjön.

– I ett mejl vi fick igår (måndag) från Sjöfartsverket stod det att bedömningen är att det ska ta hela vecka 47 innan farleden kan öppnas igen. Vi svävar fortsatt i ovisshet, säger befraktningschef Jens Bäckström till Sjöfartstidningen.

”Frustrerande och nonchalant”

Han är kritisk till att beskedet om att något hade gått fel gick ut så sent.

– Den första informationen vi fick var klockan 16 i fredags, vilket i sig är underligt, att man väntar så lång tid med att ge den informationen. Man har ju hållit på sedan förra måndagen, när farleden stängde. Klockan 16 på en fredag har alla gått hem och det är för sent att göra förändringar. Det är oerhört frustrerande och nonchalant av Göteborgs stad och Skanska.

Tajmingen är extra olycklig med anledning av belastningen så här års.

– Vi hade planerat efter de förutsättningar vi hade, så Tidan kom till Göteborg på söndag eftermiddag och Eken kom till Göteborg på måndag morgon. Farleden skulle ju bara ha öppet i en vecka, sedan skulle det vara stopp igen i vecka 48. Så det har varit millimeterplanering för att lösa den här situationen, särskilt på den här tiden på året när vi går in i december är det alltid mycket gods som ska flyttas före helger och årsskiftet. De här stoppen var inte välkomna från början och nu när det blir så här slår det sönder vår planering fullständigt.

Många som påverkas

Kedjan av påverkade aktörer är lång, berättar han. Tidan och Naven fraktar ved från Baltikum till Gruvön för BillerudKorsnäs.

– I Tidans fall skulle hon ha lossat i Gruvön i dag, lastat imorgon och sedan skulle hon ned till Wismar och lossat där före helgen, där väntar man på hennes last från Vänern. Vi har ytterligare en båt, Naven, som skulle upp till Vänersborg till fredag och lasta i Otterbäcken på lördag. Det är en fabrik där som nu riskerar att bli utan sin vara och de hade slut i sitt lager redan innan. Eken ska upp till Lidköping och har med sig last till Paroc, säger Jens Bäckström.

Utöver att kunderna påverkas rubbas planerna för berörda besättningar och annan personal.

– Vi har folk från Ukraina till exempel som ska mönstra på Eken i Lidköping och då ska de planera sina flygresor och avlösningar. Vi har planerade reparationer och underhåll på Eken som ska utföras av folk som flyger upp från Holland, så det är mycket runtomkring som blir drabbat också. Vi kommer att rikta skadeståndskrav till Göteborgs stad, säger Jens Bäckström på Erik Thun AB.

Sjöfartstidningen söker Göteborgs stad med frågor om röjningen i farleden.