Fotograf: SSPA

Kategori: Passagerarsjöfart | Politik

Stockholm vill se snabba pendelbåtar

Trafiknämnden i Stockholms län säger ja till en försöksperiod med tre nya pendelbåtslinjer i Mälaren, och det ska vara snabbgående fartyg.

– Pendelbåtar blir alltmer en naturlig del av kollektivtrafiken i Stockholm. Det är på tiden att vi utnyttjar de naturliga vattenvägar som finns för snabba, effektiva transporter, säger Karl Henriksson, gruppledare i trafiknämnden för Kristdemokraterna.

28 knop

Enligt Karl Henriksson kan fartygen på linjerna få en hastighet på 28 knop.

– På de längre sträckorna, som mellan Ekerö och Klara mälarstrand via Gamla stan, kommer vi att kunna spara cirka 20 minuter. Beslutet öppnar upp för snabba pendelbåtar till Vaxholm, där det också finns stora restider att spara för arbetspendlare.

Tre linjer

I Trafikförvaltningens beslut står att det är fråga om tre pendelbåtslinjer, nämligen Solna Strand–Årstadal, Kungsholmstorg–Söder Mälarstrand–Klara Mälarstrand samt Ekerö–Klara Mälarstrand. Försöksperioden för samtliga linjer är två år.

I sitt beslut skriver Trafikförvaltningen: ”Behovet av ett modernt pendelbåtstonnage får anses vara stort och framtagandet av nytt tonnage som svarar upp mot de idag satta samt kommande miljö- och tillgänglighetsmål tar lång tid i anspråk. För att inte en trafikstart av pendelbåtslinjerna ska fördröjas på grund av utredningen av ett modernt pendelbåtstonnage föreslås ett trafikavtal på en 2-årig försöksperiod med eventuell förlängning med idag befintligt tonnage på marknaden.”

Kommentarer

  • Anonym

    Typ 30 år för sent!

  • 'allå'allå'emliga armén

    Fantastiskt – bra jobbat!

  • Anonym

    Tänk om politikerna nere i Volvoland kunde ha samma insiktsfullhet och utnyttja ”de naturliga vattenvägar som finns för snabba, effektiva transporter”. 20-30 min mellan norra resp. södra skärgårdarna till Lilla Bommen är bra mycket bättre än dagens närmare timmen med bussar, färjor och spårvagnar i kombination. (Fast det är klart, eftersom inställningen är att älven är av ondo och helst skulle fyllas igen, så kanske det är svårt att förvänta sig mer av nuvarande styre…)

  • Martin Ericson Borgh

    @ anonym: inte alls för sent – precis i rätt tid! Med de möjligheter som nu finns med kombinationer av gasdrivna explosionsmotorer, högeffektiva permanentmagnetmotorer, batterier och superkapacitorer för ellagring, modern effektiv kraftelektronik och lättviktiga effektiva skrovkoncept är det NU som är rätt tid. För tio år sedan gick det i teroin att bygga fartyg med liknande koncept – men de blev då alldeles för dyra. Alla komponenter och tekniker som nämns ovan är nu ”standardprodukter”, finns från en mängd tillverkare, är numera beprövad teknik med de värsta barnskjukdomarna bakom sig och är dessutom i det flesta fall redan certifierade och godkända för marint kommersioellt bruk (”rattmärkta”).
    Får faktiskt lust att sjunga ”vår bästa tid är nu” med Jan Malmsjö när jag tänker på det hela.
    Go Trafiknämnden!

    • Sjöingenjörn.

      Hej Martin man får ju verkligen hoppas att Du menar förbränningsmotor,
      dessvärre förekommer explosioner i fartygsmaskiner.

      • Martin

        Tja har man inget konkret att tillföra får man anmärka på småsaker. Jag menade förstås förbränningsmotor. Tack för att du är min F7-tangent i verkliga livet
        Ps explosionsmotor är en äldre benämning på kolvmotor (http://sv.wikipedia.org/wiki/Explosionsmotor) som ju är en variant av förbränningsmotor. Ds

  • Anonym

    Bra, men isen i Mälaren vintertid, måste de styrande ta med i beräkningen då tonnaget upphandlas.

  • Andreas Åsenholm ( SD/DD)

    Perfekt! vi kan hoppas att vi kan få en etablering av pendlingstrafiken mellan Öland och fastlandet. Det finns idag en cykelfärja , men den trafiken är begränsad och det behövs en utbyggnad av färjeförbindelserna. Ska nog nog sätta igång den här processen.

  • Anonym

    Eftersom det inte finns någon med praktisk sjöfartskunskap i den här trafiknämnden så lär man bli varse om ett naturfenomen som förkommer på nordliga breddgrader, nämligen naturfenomenet is.

  • Kaj-sparkaren

    Det finns två problem.
    1. Is.
    2. Hastighetsbegränsningarna i Stockholm.
    Dessa begränsningar finns inte där för att det är skoj.
    Fartyg i hög fart i stadskärnan är olämpligt av så många skäl.

  • Egon Svensson " the sailor"

    Agree with Kaj sparkaren.
    Hover crafts can eliminate ice and speed (swell) restrictions.
    Well duuuh.

  • Anonym

    Göteborgarna vill oxo se snabba pendelbåtar.
    Men man vågar inte tala om det högt för då blir kanske Kia o Annelie (MP/S) lessna.. för dom vill bygga en skog av Vindkrafts-snurror på Hake fjord, o DET är viktigare för en ”Grön stad” …;-( Göteborgarna och pendlare från södra OCH norra skärgården – tycker dom – totalt ca 10.000 pers per dag kan ”gott sitta i sina köer” – när dom är så besvärliga att bosätta sig där vintertid – det räcker ju att bo där (Vrångö ?) på sommaren …. ( som i norra skärgårn röstat nej till broprojekt…)

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.