Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Ekonomi | Miljö | Politik

Stockholm börjar vakna

– Någonting har hänt i riksdag och regering. Jag har fått en injudan att komma och tala för åtta statssekreterare i Stockholm nästa vecka, det har aldrig hänt förr, säger Carl-Johan Hagman, ”Stenakoncernens chef för allt som flyter” som han själv kallar sig.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]m han själv kallar sig.

Hagman kan som få andra engagera sin publik när han talar om sjöfarten och dess betydelse för världsekonomin och vad sjöfarten faktiskt redan åstadkommit på miljöfronten.

– 1997 brände en suezmax som vi beställde 72 ton bunker om dygnet, idag drar de 42 ton per dygn. Sjöfartens tillväxt har de senaste tio åren haft en tillväxt som är 1,8 gånger så stor som den globala BNP-tillväxten. Nästan dubbelt så stor alltså, så sjöfarten är världens tillväxtbransch, säger Carl-Johan Hagman under sitt korta inledningstal på projektet Effships slutseminarium. Det är den entusiasmen och beskeden om vad sjöfarten faktiskt åstadkommer han lyckats få att nå fram till Stockholm och nästa vecka alltså ska få leverera till en rad statssekreterare.

Samtidigt är han kritisk till vad branschen tidigare framfört för budskap.

– Det finns all anledning att vars självkritiska. Sjöfarten har blivit styvmoderligt behandlad eftersom våra lobbyorganisationer inte varit så starka.

Fler regler

Allt som redan gjort till trots förväntar sig Hagman att fler politiska regleringar är att vänta, vara sig de är genomtänkta eller ej.

– Vi har försökt skjuta upp införandet av SECA men det vi fått lära oss är att politiskt så väger industrifrågor lätt jämfört med miljöfrågor. Jag kan inte tänka mig annat än att SECA kommer att både utvecklas och utvidgas.

Trots detta är Hagman klart optimistisk.

– Framtiden för svensk sjöfart är det forsknings- och utvecklingskluster som vi har i Göteborg. Det är därför Stena finns kvar, för att hela den här sektorn finns i Göteborg och den är större än man tror. Vi måste ha kompetens.

Dåligt samvete

Vad som däremot inte är framtiden enligt Stenas ledare är moln av svart sot.

– MItt dåliga samvete är att jag varje morgon ser när Stena Jutlandica startar sina motorer och ett svart moln av rök väller ut 15 meter från mitt fönster. Jag har funderat på att göra den där investeringen på 6 miljoner som gör att röken inte syns, men jag avstår. Det kan inte vara sjöfartens framtid att släppa ut allt det där även om det inte syns, säger Carl-Johan Hagman.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]