Fotograf: Adam Bergman

Kategori: Folk/företag | Tank

Stenas femte IMOIIMAX döpt

Inför 180 gäster på plats i Hong Kong har Stena Bulk namngivit det femte fartyget i sin IMOIIMAX-serie – Stena Imperative.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]fartyget i sin IMOIIMAX-serie – Stena Imperative.

– Det känns väldigt bra och positivt idag. Den marknaden vi hade 2015 var utöver vad vi kunde vänta oss, dels beroende på det lägre oljepriset som gett en skjuts till marknaden och dels en ökad efterfrågan, säger Erik Hånell, vd på Stena Bulk, till Sjöfartstidningen på plats i Hong Kong.

– Så det känns helt rätt.

Fler beställda

Stena Imperative är det femte fartyget som levererats i en serie av tio likadana fartyg som beställt från kinesiska varvet CSSC Offshore & Marine Engineering i Guangzhuo i Kina, tidigare GSI. Plus att ytterligare tre beställdes i november 2015, med option för två till.

Gudmor för fartyget är Kim Olsson, svärdotter till Stena AB:s vd Dan Sten Olsson. Hon, tillsammans med Erik Hånell, släppte champangeflaskan mot Stena Imperatives skrov.

”Bra position nu”

– Vi har fått en väldigt bra position nu med Stena Bulk, säger Dan Sten Olsson, till Sjöfartstidningen.

– Vi opererar totalt 65 stycken 50.000 tonnare, och nu är målet att stabilisera den verksamheten. Det är därför vi bygger de här tretton fartygen på GSI.

– Och principen med IMOIIMAX-fartygen är att ha fartyg som kan ta många olika laster och ingå i Stena Wecos system.

Opererar över hela världen

Alla fartygen IMOIIMAX-serien opereras av Stena Weco, ett joint-venture mellan Stena Bulk och danska Dannebrog. Stena Weco jobbar med ett system där fartygen opererar runt hela världen med olika typer av vegetabiliska oljor, kemikalier och raffinerade oljeprodukter.

– Vi räknar med att ha en fyllnadsgrad på 75 procent räknat på alla laster, vilket är väldigt högt. Normalt på liknande fartyg är en fyllnadsgrad på 60 procent, säger Dan Sten Olsson.

En vanlig tur runt jorden kan börja i Asien med en palmoljelast, och kanske också en kemikalieprodukt. Lasten fraktas till Europa, främst Rotterdam. Därefter lastas kemikalier eller raffinerade produkter för Nordamerika eller Karibien. Där tradas hon runt tills de finner en last med till exempel solrosolja från Sydamerika tillbaka till Asien.

Flexibla fartyg

Fartygen är konstruerade på så sätt att de kan lasta olika typer av produkter i 18 helt segregerade tankar.

– Det finns i princip inget annat rederi som jobbar på det här sättet där man kan kombinera olika typer av laster, säger Erik Hånell.

Stena Imperative är det första av de fem hittills levererade IMOIIMAX-fartygen som är helägt av Stena Bulk. Fartygen är på 38.900 dwt och kan lasta 54.000 kubikmeter. De är 183 meter långa, seglar under Bermuda-flagg och uppges kosta cirka 40 miljoner dollar per fartyg.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]