Sedan 2018 har Stena Line testat batteridrift på Stena Jutlandica.

Fotograf: Stena Line

Kategori: Energi | Fartygsutrustning

Stena utvecklar powerbank för batteridrivna fartyg

Ungefär som en powerbank, fast för batteridrivna fartyg. Så beskriver Stena sin nya satsning på landbaserade laddstationer med återvunna bussbatterier.
Risken för effektbrist i hamn är ett av de stora problemen när det kommer till batteridrift inom sjöfarten. En lösning är att lagra energin för att kunna möta topparna i energibehovet och därmed kunna snabbladda färjor under hamnuppehållen.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ektbrist i hamn är ett av de stora problemen när det kommer till batteridrift inom sjöfarten. En lösning är att lagra energin för att kunna möta topparna i energibehovet och därmed kunna snabbladda färjor under hamnuppehållen.

Just nu genomförs ett sådant projekt inom Stenakoncernen genom Stena Recyclings dotterbolag Batteryloop. Projektet är delfinansierat av EU och ska bland annat undersöka hur använda batterier från transportsektorn ska kunna återanvändas som energilager i hamnar.

– Det händer otroligt mycket på batterisidan nu. Nya lösningar måste fram för att klara av laddbehovet för transportsektorn i framtiden, särskilt om vi tänker oss att sjöfarten ska gå över till eldrift. För att snabbladda exempelvis en stor färja behöver man väldigt mycket energi på kort tid. Det är inte säkert att elnäten klarar av att leverera det. Där kommer lokala energilager i hamnar in i bilden som en fin lösning, säger Rasmus Bergström, vd på Batteryloop i ett pressmeddelande.

Deras koncept är att återanvända batterier från fordonsindustrin. De har exempelvis ett globalt samarbetsavtal med Volvo Bussar för återanvändning av batterier från elbussar.

– En sak är säker, batterierna är här för att stanna. För att spara på naturresurser och göra detta hållbart behöver vi göra allt vi kan för att använda batterierna så länge som möjligt. Vår slutsats är att väldigt många batterier kan få ett andra liv som energilager. Kan vi hitta lösningar som är skalbara och som fungerar i hamnmiljö har vi en win-win på många sätt, fortsätter Rasmus Bergström.

Med i projektet är även Stena Rederi och Stena Line, hamnarna i Göteborg och Kiel samt klassningssällskapet DNV GL. Projektet löper under två år och delfinansieras av innovationsenheten INEA, Innovation and Networks Executive Agency, inom EU.

Stena Line inledde sin satsning på batteridrift under 2018 genom ett projekt på Stena Jutlandica som bland annat använder batteridrift för att driva bogpropellrarna för att manövrera i hamn.

– Det här är en viktig milstolpe för elektrifieringen av sjöfarten. Vårt framtidsprojekt, den helt eldrivna färjan Stena Elektra ligger på ritbordet, men för att lyckas krävs bland annat att vi behöver lösa laddningsfrågan. Energilager i hamnen som byggs av återanvända batterier är ett mycket intressant och hållbart alternativ för framtiden, säger Per Wimby, projektledare för elektrifiering på Stena Teknik i pressmeddelandet.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]