[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] uppger Kustbevakningen.
– Vi har personal på platsen som håller på att utreda händelsen, men det vi hittills vet är att när Stena Spirit fick igång sina maskiner, backade hon tillbaka till platsen för blackouten och ska då ha stött emot det norskregistrerade kabeldragningsfartyget NKT Victoria som låg förtöjt i hamnen, säger Kustbevakningens vakthavande befäl Tomas Molldén till Sjöfartstidningen på måndagsförmiddagen.
Det finns också uppgifter om att Stena Spirit ska ha gått på grund, stämmer det?
– Ja, det finns uppgifter om att hon har touchat grund, men Stena ska enligt uppgift ha egna dykare som ska inspektera eventuella skador.
Tomas Molldén säger vidare att Stena Spirit lär ha nödankrat för att hejda driften.
Hård vind
I nuläget anses Stena Spirits blackout vara huvudorsaken till incidenten, men enligt Tomas Molldén kan också den tämligen hårda vinden ha bidragit till det snabba förloppet.
– Blåser det mycket så går det ju snabbare upp på land.
Inga utsläpp
Än så länge har Kustbevakningen inte kunnat konstatera några utsläpp, vare sig från Stena Spirit eller från NKT Victoria.
– Eventuella utsläpp är ju vårt primära intresse, men det verkar inte ha skett något sådant. Det är heller inga skadade, så allt verkar efter omständigheterna ha gått väldigt bra, konstaterar Tomas Molldén.
Räddningstjänsten larmad
Eftersom kollisionen skedde i hamnområdet larmades initialt Räddningstjänsten i Karlskrona, som därmed var först på plats med en brandbåt i sjön och en brandbil på land. Enheterna kunde dock vända hemåt efter en halvtimme, då personalen konstaterat att incidenten inte var något för dem, säger Räddningstjänstens talesperson Kent Hoff till Sjöfartstidningen.
[/flowy_subscriber_only]