Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart | Reparationsvarv

Stena Scandinavica repareras senare

Lång leveranstid av reservdelar försenar reparation av propeller på Stena Scandinavica. Samtidigt förbereder Stena Line en planenlig dockning av Stena Danica i Polen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]av Stena Danica i Polen.

Stena Scandinavica, som dockades i Nådendal den 27 november på grund av problem i navet på den ena propellern, återvänder till sin trafik på linjen Göteborg–Kiel utan att felet kan åtgärdas.

– Vi får inte tag på reservdelar i rimlig tid. Hon kommer att docka ut igen snarast möjligt och vi kommer att köra på en propelleraxel tills vidare, säger Bo Ljungbäck, Technical Operation Manager för Stena Lines Tysklandsfärjor.

Han tror inte att det går att få reservdelar till propellern förrän tidigast i början av januari.

– Sedan vet vi inte vilket varv vi går till, det är för tidigt att säga.

Åter i trafik på fredag

Enligt Finnpilot har Stena Scandinavica beställt lots till onsdag förmiddag för sin avgång från Nådendal. Jesper Waltersson på Stena Line bekräftar att hon åter går in i sin trafik i Göteborg på fredagen.

Under den tid som Stena Scandinavica är ur trafik har hon ersatts av Stena Gothica.

Stena Danica dockas i Polen

Även Stena Danica står inför en dockning där åtgärder kommer att vidtas med propellrarna, men dessa är på förhand planerade. Hon kommer att dockas mellan den 25 december och 13 januari på Remontowa. Under dockningen kommer bulben att byggas om och propellerbladen att bytas ut för att förbättra bränsleeffektiviteten.

– Vi kommer förstås att göra klassdockning, men vi kommer också att byta bulbstäv och propellerblad, en energibesparande åtgärd. Vi kommer också att måla henne och göra vissa mindre inredningsrenoveringar som till exempel mattbyten, säger Jonas Tullock som är Technical Operation Manager för de Stena Line-fartyg som går i trafik på Danmark.

Annat fartregister

Stena Line har tidigare låtit bygga om bulben på färjor.

– Det har visat sig ha gott resultat och vi fortsätter därför med Danica. Hon ligger idag i ett annat fartregister än vad hon var konstruerad för på grund av att det är mera slow steaming. Den gamla bulben och propellrarna är anpassade för full fart.

Under den tid Stena Danica är på varv kommer inget ersättande fartyg att sättas i trafik mellan Götebporg och Frederiskhavn.

– Vi räknar med att Stena Jutlandica och Stena Gothica ska kunna täcka upp under den här tiden.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Inspektörn

    Nyhetstorka eller?
    Vill ni att vi skickar en pressrelease när vi skall docka också?

    • Fredrik Davidsson

      Hej Inspektörn

      Ja, du får mycket gärna höra av dig när ni dockar.

      Du behöver inte skriva någon pressrelease. Det är bara att ringa.

      Fredrik Davidsson, Sjöfartstidningen

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]