Côte d’Opale har levererats till DFDS.

Fotograf: Stena

Kategori: Färjetrafik | RoRo

Stena RoRos femte E-flexer levererad till DFDS

Stena RoRos femte E-flexer levererades i dag måndag från det kinesiska varvet CMI Jinling, sex veckor före planerad tid.
– Vårt fokus är att anpassa utförandet efter våra kunders specifika önskemål och i det här fallet har DFDS själva varit mycket involverade i fartygets unika design. Förutom långtgående krav på miljöaspekter och teknik är flexibiliteten en av utgångspunkterna för E-Flexer-klassen, säger Per Westling, vd Stena RoRo, i ett pressmeddelande om nyheten om leveransen av Stena RoRos femte E-Flexer-fartyg, Côte d’Opale.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]be wp-embed-aspect-16-9 wp-has-aspect-ratio”>

– Vårt fokus är att anpassa utförandet efter våra kunders specifika önskemål och i det här fallet har DFDS själva varit mycket involverade i fartygets unika design. Förutom långtgående krav på miljöaspekter och teknik är flexibiliteten en av utgångspunkterna för E-Flexer-klassen, säger Per Westling, vd Stena RoRo, i ett pressmeddelande om nyheten om leveransen av Stena RoRos femte E-Flexer-fartyg, Côte d’Opale.

Leveransen från det kinesiska varvet CMI Jinling (Weihai) sker sex veckor före planerad tid, meddelar rederiet. En ceremoni med närvaro av såväl Stena RoRo, DFDS och varvet ägde rum på varvet. 

Fartyget ska sättas i drift under sommaren. Stena RoRo har tecknat ett långt charteravtal med DFDS och fartyget kommer med sina 214 meter att var den längsta färjan som trafikerar den Engelska kanalen, skriver Stena RoRo i pressmeddelandet.

Stena RoRo har hittills beställt nio stora ropaxfartyg av E-Flexer-typ, varav fem alltså nu har levererats. Bolaget har option på ytterligare fartyg. Dagfärjan Côte d’Opale ska trafikera rutten mellan Dover och Calais, uppger rederiet vidare. I stället för hyttavdelningar finns det extra stora ytor för aktiviteter och bekvämlighet för passagerarna. Förskeppet är särskilt utformat för att passa anläggningarna i de båda hamnarna och fartyget är dessutom utrustat med en tredje bogpropeller för att underlätta vid de många dagliga manövrarna i hamn.

Enligt Torben Carlese, CEO på DFDS Group, är Côte d’Opale ett bra exempel på hur man kombinerar frakt och passagerartrafik utan att kompromissa med upplevelsen ombord. Fartyget har en kapacitet för 160 bilar och plats för 1.000 passagerare.

– Vi vill uttala vår uppskattning för Stenas E-Flexer-design, som gjort det möjligt att tillsammans kunna anpassa färjan till de önskemål som finns kopplat till de korta överfarterna över kanalen. Med den här färjan kommer vi att kunna erbjuda våra resenärer en behaglig resa, säger Torben Carlsen, i pressmeddelandet.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]