I slutet av 2013 köpte Stena RoRo ett ropax-fartyg från vietnamesiska Vinashin – nu chartras fartyget under namnet Stena Egeria ut för trafik mellan Kina och Sydkorea.
Fartyget som byggdes 2001 vid italienska Visentini har sedan Stena RoRo köpte henne från Vinashin, Vietnam, genomgått en konvertering och omfattande uppgradering vid Chengxivarvet i Kina.
Fartyget har nu chartrats ut till Yantai Bohai Gulf Ferries för trafik mellan Yantai, Kina och Pyeongtaek, Sydkorea. Vid köpet hette fartyget Hoa Sen men hon är nu omnamnad till Stena Egeria.
– Vi känner att marknaden i den här regionen inte riktigt är mogen för en fullskalig färjetrafik som i Europa men jag är övertygad om att det kommer att finnas ett fortsatt behov av kvalitetstonnage på färje- och ropaxsidan och kunniga operatörer i framtiden. Vi hoppas att kunna vara en nyckelspelare i det scenariot, säger Per Westling, vd för Stena RoRo.
Kylcontainrar
Detta är första gången Stena RoRo chartrar ut ett ropaxfartyg till ett kinesiskt/sydkoreanskt rederi, och det beskrivs som en framgång för det Göteborgsbaserade rederiets nyöppnade kontor i Shanghai.
Stena Egeria, 24.418 gt, har en längd på 186,5 meter och bredd på 25,6 meter. Marschfarten är 23 knop. Lastutrymmet är på 2.030 filmeter, vid sidan av vanligt gods som trailrar kan färjan även transportera färskvaror i kylcontainrar. Stena Egeria har kapacitet för 950 passagerare.
Tekniskt manangement står Northern Marine Management för.