Fotograf: Stena RoRo

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Stena RoRo beställer sin nionde E-Flexer

Stena RoRo beställer ytterligare ett ropax-fartyg av så kallad Stena E-Flexer RoPax-klass från det kinesiska varvet Avic International.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]rvet Avic International.

Före den senaste ordern lades fanns åtta nybyggen av denna typ i order och Stena RoRo har option på ytterligare två.

LNG-drift

Det nu beställda fartyget ska gå på långtidscharter för Brittany Ferries och får LNG-drift. Fartyget levereras hösten 2023. Därmed kommer Brittany Ferries att hyra in sammanlagt tre E-Flexer, av vilka två ska drivas med LNG.

Det första av fartygen för Brittany Ferries kölsträcktes i januari.

Nöjd med samarbetet

– Vi är mycket nöjda med att ha placerat ytterligare en order med varvet AVIC. Vi har haft ett mycket positivt samarbete med varvet under de tre senaste åren. Varvet har kunnat uppfylla våra krav på flexibilitet och därmed gjort det möjligt för oss att serva våra kunder med skräddarsydda produkter. Det nyligen tecknade tredje charterkontraktet med Brittany Ferries är ytterligare ett resultat av detta, säger Per Westling, vd för Stena RorRo i ett pressmeddelande.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]