Fotograf: Stena Oil

Kategori: Folk/företag | Hamn/Logistik

Stena Oil storsatsar i Fredrikshamn

Stena Oil har tecknat avtal med Fredrikshamns Hamn om en ny terminal för marina bränslen. Oljeterminalen blir den största i sitt slag i Danmark. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]i sitt slag i Danmark. 

Anläggningen blir helt anpassad för det nya svaveldirektivet som träder i kraft 2020 och får en kapacitet på 75.000 kubikmeter. Terminalen kommer att byggas i en nyanlagd del i den yttre delen av hamnen i Fredrikshamn.

Nytt bunkerfartyg

– Vi är väldigt glada att vi nu kan utveckla vår verksamhet med en anläggning i Fredrikshamn. Här får vi en toppmodern terminal som byggs för att hantera alla olika typer av bränslen som krävs när IMO:s nya globala svaveldirektiv träder i kraft 2020. I kombination med vår nuvarande terminal i Göteborg får vi ett upplägg som gör att vi kan serva våra kunder ännu bättre. Vi investerar också i ett nytt bunkerfartyg och är redo att möta våra kunders nya behov på bästa sätt enligt de radikalt nya förutsättningarna som kommer gälla från 2020, säger Jonas Persson, vd på Stena Oil i ett pressmeddelande.

”Snabba leveranser”

I den nya hamndelen får Stena Oil tillgång till en 300 meter lång kaj med ett djupgående för fartyg på upp till 14 meter, vilket betyder att man kommer att kunna lossa inkommande produkter från stora fartyg samtidigt som bunkerfartyg ligger inne för lastning av bränsle som ska levereras till kund. Totalt kommer Stena Oil att hyra 38.000 kvadratmeter markyta av hamnen. 

– Effektiviteten kommer öka avsevärt vilket gör oss mer flexibla och snabba i våra leveranser av bränsle ut till fartyg i Skagerrak och Kattegatt. Placeringen i Fredrikshamn betyder också att vi kortar avståndet till området där de flesta bunkringarna sker. Det ger förstås också en bränslebesparing och mindre utsläpp per leverans som vi gör, säger Jonas Persson. 

Ny bas

Terminalen kommer även att hantera slops, vilket betyder att samma fartyg som levererar bränsle kan ta med sig slops på vägen tillbaka in till terminalen där det pumpas upp i tanken för att sedan renas i en miljöriktig process. Hanteringen av slops i land sker i samarbete med systerföretaget Stena Recycling A/S.

Den nya terminalen kommer också bli ny bas för Stena Oils uppdrag för EMSA (European Maritime Safety Agency). Stena Oil har i ett samarbete med EMSA åtagit sig att på kort tid kunna ställa upp med fartyg och utrustning för sanering vid oljeutsläpp i de skandinaviska farvattnen. 

Nod

– Fredrikshamn har ett mycket gynnsamt läge som lagringsplats och kommer att förstärka logistiken i området som är norra Europas ledande plats för bunkring av internationell sjöfart. Terminalen blir den största i sitt slag i Skandinavien, med en kapacitet på 75 000 kubikmeter. Med 300 meter exklusiv kaj och full flexibilitet att hantera alla kvaliteter av marina bränslen – samt slops och sludge – får Stena Oil en kostnadseffektiv terminal med högt ställda krav på säkerhet, säger Jonas Persson.

Den första etappen av hamnutbyggnaden invigs snart och den andra etappen, där Stena Oils terminal ingår, ska enligt pressmeddelandet stå klar i början av 2019. 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]