OljOla Shipping blir ägare till det nya fartyget med full teknisk drift, Stena Oil blir kommersiell operatör och Stena Teknik står för projekt- och nybyggnadsledning.

Fotograf: OljOla Shipping

Kategori: Skeppsbyggnad

Stena och OljOla bygger nytt

Tillsammans med Stena Teknik och Stena Oil har nu OljOla Shipping ingått ett joint venture kring bygget av en ny olje- och kemikalietanker på 2.000 dwt för leverans under nästa år.
Det är för bunkeruppdrag i den nordeuropeiska regionen som Stena Oil och OljOla Shipping nu tillsammans satsar på ett nybyggnadsprojekt av en olje- och kemikalietanker på det turkiska varvet GENKA Shipbuilding i Tuzla. Fartyget designas av turkiska Kuzey och kommer att bli på 2.000 dwt, få en längd på 66,7 meter och med en lastkapacitet på 2.100 kubikmeter. Det meddelar gruppen i ett pressmeddelande under fredagen.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ietanker på det turkiska varvet GENKA Shipbuilding i Tuzla. Fartyget designas av turkiska Kuzey och kommer att bli på 2.000 dwt, få en längd på 66,7 meter och med en lastkapacitet på 2.100 kubikmeter. Det meddelar gruppen i ett pressmeddelande under fredagen.

Ett nära samarbete

Projektet är ett joint venture där OljOla Shipping blir ägare till det nya fartyget med full teknisk drift, Stena Oil blir kommersiell operatör och Stena Teknik står för projekt- och nybyggnadsledning.

Enligt bolagen har fartygets design och specifikation anpassats för att matcha de operativa kraven för den nordeuropeiska regionen. Förutom för flexibilitet och hög miljöprestanda är fartyget designat för att transportera kemikalier enligt IMO Typ II, inklusive metanol och olika biobränslen.

”Det nya fartyget kommer att tillföra Stena Oil-flottan topprestanda. Genom förmågan att ta kemlaster kommer fartyget att göra det möjligt för Stena Oil att utöka sin portfölj med alternativa bränsletyper”, skriver bolagen i pressmeddelandet.

Blir fjärde fartyget

Fartyget har planerad leverans någon gång i Q2/Q3 år 2023 och bli det fjärde fartyget i OljOla Shippings flotta, som sedan tidigare består av fartygen Vingaren, Oljaren och Norden.

Det nya fartyget ska utrustas med två propellrar för framdrivningen, två huvudmaskiner och tre dieselgeneratorer, alla utrustade med SCR:er för uppfyllande av IMO Tier III. 

Fartyget får 10 lasttankar och 2 tankar för slop fördelat på 5 + 1 segregationer med MarineLine coating och med rostfritt rörsystem, samt skruvpumpar från Bornemann.

”Det nära samarbetet gör att vi kan avancera på marknaden och fortsätta att utveckla specialbyggda tankfartyg, som tillhandahåller effektiva och miljövänliga transporter och bunkerdrift. Gruppen fortsätter att växa och sätta riktning för att vidareutveckla sin position”, skriver de vidare i pressmeddelandet.

FAKTA: Nybygge till OljOla

  • LOA: 66,76 m.
  • Bredd (mld): 12,0 m.
  • Djupgående mld: 5,6 m.
  • GT: 1.496 ton.
  • Dödvikt: 2.000 ton. 
  • Lastkapacitet: 2.100 m3 (inkl slop).
  • Maskineri: 2 x 478 kW Tier III huvudmotorer, 3 x 341 kW Tier III-dieselgeneratorer, 1 x 107 kW Tier III nödgenerator och 1 x 299 kW bogthruster.
  • Boende: 9 hytter med kapacitet för 12 personer.
  • Klass: Bureau Veritas.
[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]