Fotograf: Gustav Röriksson

Kategori: Hamn/Logistik | Passagerarsjöfart | RoRo

Stena Nautica är tillbaka i Halmstad

Under lördagen välkomnades Stena Nautica tillbaka till Halmstad med pompa och ståt. Cirka 8.000 var på plats för att välkomna henne inför den första turen mellan Halmstad och Grenå.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]lan Halmstad och Grenå.

När Stena Nautica stävade in mot det nybyggda färjeläget spräckte solen igenom molntäcket och välkomnade fartyget tillbaka till Halmstad. På plats hade Stena Line anordnat en välkomstceremoni med bland annat orkester, uppträdanden och ministerbesök.

– Efter 20 år kan jag med glädje säga att vi är tillbaka, sa Dan Sten Olsson, vd för Stena AB koncernen, när han klev upp på scenen.

Han syftade då på åren under 1980- och 1990-talen när Stena Line ägde Lion Ferry som bedrev färjetrafik från Halmstad. Stena Nautica utgick då från Halmstad, under namnet Lion King.

Lönsam linje

Efter en kort rundvandring ombord träffade Sjöfartstidningen chefen för Halmstad–Grenålinjen, Tony Michaelsen.

– Allt började med att vi blev uppsagda från Varberg för tre år sen, för de ville bygga lägenheter nere i hamnen, vilket i sig inte är så konstigt. Vi blev erbjudna att bygga en ny hamn på ett grönområde men det hade kostat flera hundra miljoner. Då vill man göra sin hemläxa och vi såg på flera alternativ. Vi besökte Falkenberg, Halmstad och Helsingborg. I Halmstad kunde vi få en verksamhet som kostade betydligt mindre i investeringar. Men framför allt en affärsmöjlighet vi aldrig sett tidigare – ett stort flöde av lastbilar som går från Jylland till Småland som vi plötsligt kunde få ombord på våra båtar, vilket för kunderna både blir snabbare och är billigare, sa Tony Michaelsen.

Planer på en färja till

Tony Michaelsen berättade också att det finns en förväntan från Stena Line att såväl antalet fraktenheter som passagerare kommer att fördubblas på några år i och med flytten till Halmstad.

Det har funnits planer på att utöka med en till färja på den här linjen, hur tänker ni kring det i dag?

– Det finns med i planen men inget beslut är fattat. Nu ska vi se till att vi får en utveckling som går i rätt riktning. Gör den det skapar vi en beslutsprocess på att få in båt nummer två. De fraktvolymerna vi pratar om är 30.000 enheter per år. Rent fysiskt klarar vi inte det med en båt, så det kommer att krävas en till.

Glädje från regeringshåll

Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister var nöjd med linjens flytt från Varberg till Halmstad. Han ser det som en förstärkning av det svenska logistiknätet, som ger redundans och avlastar Öresundsbron från vägtransporter.

Stena Line var tvungna att flytta från Varberg på grund av att kommunen ville bygga sjönära bostäder. Hur ser du på den intressekonflikten?

– Jag noterar att den finns i flera delar av landet. Det är naturligtvis ett kommunalt beslut hur man vill använda marken. Ur ett nationellt perspektiv ska jag vara ärlig och säga att det inte är nödvändigt att alltid ha 54 hamnar. Jag vill se en ökad samverkan mellan hamnarna för att kunna ge rätt investeringar, till exempel digitalisering och automatisering. Kan vi kombinera det med stråk i den nationella transportplaneringen stärker vi totalt sett vad som är sjöfartens möjligheter. Hur kommunerna och hamnägare resonerar kan jag ha respekt för, men som nationellt ansvarig för transportpolitiken vill jag utveckla och utöka vår godskapacitet.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]