[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]bält till EU-domstolen.
Företaget anser att beslutet är diskriminerande och inte följer EU:s regler för statsstöd. Stena Line har regelbunden trafik på 14 hamnar i Skandinavien.
”Rättvis spelplan”
– Vi välkomnar konkurrens men den ska vara rättvis och följa gällande lagstiftning. Det är inte fallet med statsstödet till en fast förbindelse över Fehmarn bält. Kommissionen har godkänt statsstöd till en fast förbindelse över Fehmarn bält under 55 år och tillåter därmed den fasta förbindelsen att förvrida konkurrensen på en marknad med välfungerande färjeförbindelser som möter aktuell efterfrågan. Ytterst kommer kommer det här också att gå rakt emot den grundläggande policyn att styra transporter bort från vägen. Allt vi ber om är en rättvis spelplan, säger Carl-Johan Hagman, vd Stena Line.
En rad fel
Stena LIne uppger att deras överklagan baseras på en rad fel i utformningen av statsstödet, så som det ser ut i EU-kommissions beslut. Bland annat behovet av statsstöd, stödets längd och hur det snedvrider konkurrensen, ”speciellt genom att tillåta en fast förbindelse över Fehmarn bält att dramatiskt sänka priser”.
[/flowy_subscriber_only]
Kommentarer
Anonymous
Att inte Stena ger sig på att bygga broar och tunnlar själva, så att säga innan staten konkurrerar ut dom?
Artikeln är stängd för fler kommentarer