Fotograf: Stena Line

Kategori: Hamn/Logistik | Passagerarsjöfart

Stena Line utökar på Baltikum

För att möta en ökad efterfrågan och stärka sin position på marknaden utökar och anpassar Stena Line färjetrafiken på Baltikum.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]jetrafiken på Baltikum.

Ytterligare ett fartyg och fokus på två linjer ger enligt Stena Line bättre förutsättningar för en långsiktigt hållbar tillväxt.

– I takt med att efterfrågan på färjetransporter ökar kraftigt, utvecklar och förbättrar vi vår service genom utökade tidtabeller och ytterligare en färja. Förändringen med huvudfokus på två linjer till Sverige och Tyskland innebär ett nytt koncept och kommer att stärka vår position på trafiken till och från Baltikum, säger Erik Thulin, Trade Director för Baltic Sea North.

Ventspils

Nu kommer Stena Line att positionera Ventspils i Lettland som porten till Skandinavien, något som man uppger kommer att stärka linjen Nynäshamn–Ventspils. Den trafik som tidigare gått mellan Liepaja och Nynäshamn flyttas i och med förändringen till Ventspils.

Ropax-fartyget Stena Flavia, som tidigare även trafikerat mellan Ventspils och Travemünde, kommer enbart att segla på linjen Nynäshamn–Ventspils tillsammans med systerfartyget Scottish Viking. Antalet avgångar utökas med 30 procent och från den 3 januari 2017 blir det 24 överfarter per vecka istället för som tidigare 18. 

Liepaja

Den trafik som tidigare gick mellan Ventspils och Travemünde kommer att styras om till Liepaja i Lettland, som därmed blir Stena Lines port till västra Centraleuropa. Ytterligare en färja kommer att introduceras på linjen vilket kommer att innebära en ökning av trafiken med 25 procent. Från den 3 januari 2017 kommer linjen att ha åtta överfarter per vecka.

Linjen Liepaja–Travemünde kommer att trafikeras av ropax-färjorna Urd och Stena Nordica. Stena Nordica kommer att sättas i trafik under våren, fram till dess körs turerna av Stena Gothica som normalt går på linjen Göteborg–Frederikshavn. Tills Stena Gothica är tillbaka på Kattegatt ersätts hon av ropax-fartyget Gute, som hyrs in från Gotlandsbolaget.

Strategiskt viktigt

– Förändringarna i linjer och tidtabeller är ett strategiskt viktigt steg i arbetet med att utveckla och skapa två starka transportkorridorer, från Ventspils till Skandinavien och från Liepaja till Centraleuropa. Detta ger oss möjlighet att stärka vår position och säkra vår långsiktiga tillväxt, säger Erik Thulin.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]