Stena Line kommer att sätta in sina två 240 meter långa E-flexerfärjor mellan Karlskrona och Gdynia i Polen.

Stena Line tänker om – E-flexer sätts på Karlskrona

Stena Line har beslutat att byta linje för sina båda långa E-flexerfärjor som kommer att levereras under 2022. Istället för att trafikera mellan Nynäshamn och lettiska Ventspils ska de trafikera Karlskrona och Gdynia.
Det är enligt Stena Line en snabbare ökning i efterfrågan på godstransporter i södra Östersjön än förväntat som nu gör att rederiet beslutat att sätta in sina två nya 240 meter långa fartyg av E-Flexer-typ på rutten mellan Karlskrona och Gdynia. Båda var ursprungligen planerade att sättas in mellan Nynäshamn och lettiska Ventspils efter leverans.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]å godstransporter i södra Östersjön än förväntat som nu gör att rederiet beslutat att sätta in sina två nya 240 meter långa fartyg av E-Flexer-typ på rutten mellan Karlskrona och Gdynia. Båda var ursprungligen planerade att sättas in mellan Nynäshamn och lettiska Ventspils efter leverans.

Det första fartyget börjar trafikera sträckan i juli och det andra i november. Planen var att flytta de nyligen förlängda och moderniserade ropaxfärjorna Stena Scandia och Stena Baltica till linjen mellan Karlskrona och Gdynia, men nu kommer de istället att fortsätta att trafikera rutten mellan Nynäshamn och Ventspils.

– Flexibilitet och att växa tillsammans med våra kunder är centralt för Stena Line, och med de fartyg av E-Flexertyp som vi nu sätter in på rutten Karlskrona-Gdynia strävar vi efter att erbjuda en så flexibel flotta som möjligt som svarar mot våra kunders behov, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line i ett pressmeddelande.

Rederiet har ännu inte avslöjat namnen på de båda färjorna som kommer att ha kapacitet för 1.200 passagerare och 3.600 filmeter frakt. De erbjuder dock mer kapacitet än Stena Scandica och Stena Baltica som kan ta 970 passagerare och har totalt 2.875 filmeter.

De båda nya E-flexerfärjorna, som just nu byggs av CMI Jinling Shipyard i Weihai i Kina, är 26 meter längre är den ursprungliga designen som är 214 meter och där Stena Line tidigare tagit leverans av de tre fartygen Stena Estrid, Stena Edda och Stena Embla för trafiken på Irländska sjön.

Enligt Stena Line är de nya E-flexerfärjorna bland de mest bränslesnåla i världen i sin storlek, samtidigt som de har en flexibilitet som gör det möjligt för dem att trafikera olika rutter. Dessutom levereras de redo för att kunna konverteras både till batterihybriddrift och till att använda metanol eller flytande naturgas (LNG) som bränsle, när den nödvändiga infrastrukturen för bunkring finns på plats.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]