[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]–>
Den nya intermodala förbindelsen som kombinerar tåg och färja, är ytterligare ett steg i Stena Lines satsning på att gå från att vara ett rederi med transporter från kaj till kaj till att bli mer av ett logistikföretag.
Den nya förbindelsen kommer att gå mellan Trelleborg och Bettembourg i Luxemburg och som därmed kommer att utnyttja linjen mellan Trelleborg och Rostock där färjorna Skåne och Mecklenburg–Vorpommern seglar.
Samarbete mellan flera aktörer
Den nya intermodala linjen lanseras i samarbete med logistikföretaget CLF Multimodal, Rostocks Hamn och Trelleborgs Hamn. Godset kommer att gå via tåg från CFL:s terminal i Bettembourg till hamnen i Rostock och sedan vidare med färja till Trelleborg. Förbindelsen kommer inte att använda tågrälsen ombord på färjorna.
Med start 11 januari 2021 kommer förbindelsen att ha tre avgångar per vecka.
– Vi har sett en stor efterfrågan från våra kunder för en förbindelse som kopplar ihop Sydeuropa med Skandinavien. Det finns stor potential i båda riktningarna, med industriprodukter som trä, papper och stål från norr, och livsmedel, frukt och grönt och andra konsumentprodukter från söder, säger Fredrik Johansson, Shipping Logistics Sales & Business Development Manager på Stena Line i ett pressmeddelande.
Sänker koldioxidutsläppen
Stena Line uppger i pressmeddelandet att den nya förbindelsen mellan Trelleborg och Bettembourg beräknas sänka CO2-utsläppen per transporterad enhet med 1,75 ton jämfört med motsvarande vägtransport.
Sedan tidigare erbjuder Stena Line förbindelser som kombinerar tåg och färja mellan Kiel och Bettembourg, samt mellan Kiel och Verona.
[/flowy_subscriber_only]