Fotograf: Stena Line

Kategori: Färjetrafik

Stena Line sätter in ny färja på Östersjön

Från och med mitten av april kommer nya färjan Stena Livia sättas in på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils i väntan på förlängda Stena Scandica.
Stena Line fortsätter sin planerade expansion på Östersjön. Under fredagen presenterade de namnet på en ny färja som initialt ska gå in i trafiken mellan Nynäshamn och Ventspils istället för Visemar-ägda Scottish Viking där chartern nu tar slut. Nya färjan får namnet Stena Livia och är ett systerfartyg byggt under 2008 på det italienska varvet Cantieri Navale Visentini. Fartyget ägs av Stena Roro och har tidigare gått i charter för Brittany Ferries under namnet Etretat.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]. Nya färjan får namnet Stena Livia och är ett systerfartyg byggt under 2008 på det italienska varvet Cantieri Navale Visentini. Fartyget ägs av Stena Roro och har tidigare gått i charter för Brittany Ferries under namnet Etretat.

Stena Livia kommer att sättas in mellan Nynäshamn och Ventspils i mitten av april. Men det är bara tillfälligt i väntan på Stena Scandica och Stena Baltica som just nu förlängs och byggs om av Stena Roro vid SEDEF Shipyard i Tuzla i Turkiet. Återleveransen av Stena Scandica har blivit något försenad.

– När Scandica är på plats kommer Livia att flytta till linjen mellan Travemünde och Liepaja, säger Carl Mårtensson, presschef på Stena Line, till Sjöfartstidningen.

Även systerfartyget Stena Flavia som i dag går mellan Nynäshamn och Ventspils kommer att flyttas till Travemünde–Liepaja när Stena Baltica är på plats i Östersjön.

Flytten av Stena Flavia och Stena Livia innebär att de befintliga fartygen på den linjen, Urd och Stena Gothica, ersätts. Det innebär en kapacitetsökning med 40 procent mellan Travemünde–Liepaja, vilket rederiet tidigare aviserat. Dessutom kortar det ner restiden från 27 till 20 timmar.

– Vi har sett en ökad efterfrågan från våra kunder runt hela Östersjön och vi fortsätter därför att utveckla fartygsflottan. Jag välkomnar stolt vårt senaste tillskott Stena Livia, säger Johan Edelman, ansvarig för Stena Lines linjer till och från Lettland, i ett pressmeddelande.

I slutet av mars satte rederiet tillfälligt in Stena Vinga på linjen för att möta den stora efterfrågan.

– Hon ska hem och täcka för Danica som ska på varv i två veckor, men sedan ska Vinga fortsätta på Travemünde–Liepaja tills Livia kommer dit, säger Carl Mårtensson.

Stena Line har trafikerat de båda linjerna mellan Nynäshamn–Ventspils och Travemünde–Liepaja sedan 2012. Stena Livia har kapacitet för 750 passagerare och har 2.250 längdmeter. Ombord finns totalt 103 hytter och ett femtiotal vilstolar, butik, restaurang/bar och lekrum.

Enligt rederiet har namnet Livia flera betydelser. Livland är en tidigare benämning på delar av Lettland och Baltikum. Kopplingen till fartygets italienska rötter finns också genom att Livia var fru till den romerska kejsaren Augustus Caesar. Även Stena Lines skandinaviska ursprung finns med, då Liv betyder skydd i den nordiska mytologin.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]