Stena Europe trafikerar mellan Rosslare på Irland och Fishguard i Wales.

Fotograf: Stena Line

Kategori: Passagerarsjöfart

Stena Line satsar på taxfree

Efter nyår fullbordas Storbritanniens utträde ur EU när övergångsperioden tar slut. En effekt blir en återkomst av taxfreehandeln, vilket Stena Line nu vill utnyttja.
Brexit är ingen liten fråga för Stena Line. Tio av rederiets 18 linjer går via Storbritannien med miljontals passagerare och fraktenheter årligen.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]n återkomst av taxfreehandeln, vilket Stena Line nu vill utnyttja.”} /–>

Brexit är ingen liten fråga för Stena Line. Tio av rederiets 18 linjer går via Storbritannien med miljontals passagerare och fraktenheter årligen.

– Det är en jättestor del, hälften av vår verksamhet är kopplat till Storbritannien, säger Carl Mårtensson, Stena Lines presschef.

Bygger om Stena Europe

I september stod det klart att Storbritannien ger grönt ljus för resenärer att handla taxfree vid resa till EU-länder efter nyår. Och i november gav den irländska regeringen liknande besked. Det har fått Stena Line att börja förbereda för taxfreens återkomst, bland annat genom att bygga om butiksytorna på Stena Europe, som går mellan Rosslare på Irland och Fishguard i Wales.

– På de andra fartygen handlar det mer om hur butiksytorna används och hur det skyltas, Stena Estrid har exempelvis en ganska rejäl butik redan. Sedan gör vi inte heller alla förändringar på samma gång, men om vi ser att detta blir mer betydelsefullt framöver kommer vi kanske ändra på fler av fartygen, säger Carl Mårtensson.

Ökat trafiken mellan Irland och Frankrike

En annan konsekvens av Brexit har blivit att Stena Line utökat antalet avgångar på linjen mellan Rosslare och Cherbourg i Frankrike.

– Vi har tillfälligt ökat kapaciteten i början av året med närmare 20 procent eftersom de irländska godstransportörerna efterfrågat fler direktlinjer och där tittar vi också på om det behövs mer kapacitet. Det är fördelen med en flexibel flotta, säger Carl Mårtensson.

Läs mer om Stena Lines förberedelser inför Brexit i nästa nummer av Sjöfartstidningen, nummer 11, som kommer ut den 18 december.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]