Stena Superfast VII.

Fotograf: Stena Line

Kategori: Miljö | Nya bränslen

Stena Line konverterar två färjor för metanoldrift

Tillsammans med Lloyd's Register kommer nu Stena Line satsa på att konvertera om två av sina färjor till metanoldrift. 
Det är med utgångspunkt i konverteringen av Stena Germanica till metanoldrift under 2015 som nu rederiet beslutat att starta ett projekt tillsammans med Lloyd’s Register för att konvertera om två färjor med en dual fuel-lösning med metanol.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]av Stena Germanica till metanoldrift under 2015 som nu rederiet beslutat att starta ett projekt tillsammans med Lloyd’s Register för att konvertera om två färjor med en dual fuel-lösning med metanol.

Det handlar om Stena Superfast VII och Stena Superfast VIII som idag trafikerar mellan skotska Cairnryan och Belfast på Nordirland.

Två av de fyra huvudmotorerna i varje fartyg kommer att konverteras för metanol tillsammans med MGO (Marine Gas Oil). Även fartygets bunkring, lagring, bränsleförsörjning och stödsystem kommer att anpassas för metanol.

– När vi fortsätter att implementera vår strategi för att minska koldioxidutsläppen i vår verksamhet ser vi fortfarande metanol som ett lönsamt alternativt bränsle som kommer att hjälpa oss att uppnå denna ambition, säger Ian Hampton, COO Fleet & Government Affairs på Stena Line i ett pressmeddelande.

Stena Superfast VIII. Foto: Stena Line

I dagsläget är Stena Germanica det enda fartyget i drift som konverterats för metanoldrift och som klassats av Lloyd’s Register. Det projektet har gett både Lloyd’s Register och Stena Line värdefull erfarenhet inför konverteringen av Stena Superfast VII och Stena Superfast VIII.

– Med sin kunskap och erfarenhet från att stödja konverteringsprojektet av Stena Germanica för nio år sedan kommer Lloyd’s Register ännu en gång att kunna ge det nödvändiga stödet med dessa ombyggnader av vårt befintliga tonnage. I processen kommer det att göra dem mer hållbara genom att minska CO2-utsläppen och uppmuntra den teknik och utveckling som behövs på vår pågående resa mot fossilfri sjöfart, säger Ian Hampton.

Stena Superfast VII och Stena Superfast VIII byggdes 2001 av Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW) i Kiel, Tyskland för Attica Groups dotterbolag Superfast Ferries. De seglade för Superfast och senare Tallink innan Stena Line chartrade dem under 2011 och sedan köpte fartygen under 2017. De är 203 meter långa, har kapacitet för 1.300 passagerare och 660 bilar och gör en fart på 23 knop. De drivs av fyra Wärtsilä-Sulzer NSD 16ZAV-40S som genererar 46.000 kw.

I pressmeddelandet fanns ingen angiven tidslinje för projektet eller om ett varv har valts ut, men tidigare har det sagts att konverteringar planerats för 2025.

Paul Herbert, Principal Technology Specialist på Lloyd’s Register, menar att det kommande projektet är av stor vikt inför framtiden. 

– Projektet att bygga om Stena Superfast VII och VIII med dual fueldrift med metanol understryker Stena Lines och LR:s gemensamma engagemang för hållbarhet och vikten av att ta till sig alternativa bränslen för en mer hållbar framtid. Med hjälp av vår expertis och erfarenhet från den framgångsrika ombyggnaden av Stena Germanica 2015, är vi redo att leverera ytterligare en banbrytande lösning som kommer att bana väg för grönare och effektivare färjedrift, säger han i pressmeddelandet. 

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]