Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Ekonomi | Passagerarsjöfart

Stena Line i stort sparpaket

Stena Line ska spara upp emot 1,5 miljard till 2015 för att kunna generera vinst. Hur många av de tusentals anställda som får gå är oklart.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]som får gå är oklart.

Stena Line har haft problem med lönsamheten under flera år och i fjol landade förlusten på 265 miljoner. I det stora besparingsprogrammet som satts in framkommer nu att bolaget vill spara mellan 1–1,5 miljard fram till 2015. Enorma pengar och 10-15 procent av den totala omsättningen på 10 miljarder årligen.

Frakt och lägre biljettpriser

– Besparingsåtgärderna består av många delar; alltifrån hur vi opererar fartygen till tidtabeller för att minska bränslekostnaderna till effektiviseringar på landsidan. I förra veckan meddelade till exempel Stena Line i Irländska sjön att cirka 70 tjänster inom port operations är övertaliga. Vi ser givetvis över personalsidan för hela organisationen men jag varken kan eller vill prata om hur många tjänster det totalt kan röra sig om, säger Jesper Waltersson, informationsansvarig Stena Line, till Sjöfartstidningen.

Stena Line ska också, bland annat, öka sitt fokus på fraktsidan och konkurrera med lågprisflygen på passagerarsidan.

– De stora intäkterna finns på frakt. När det gäller passagerarsidan gäller det att få konkurrenskraftigare biljettpriser för att öka resandedelen, dessa kan finansieras genom olika besparingar.

Stena Line kommer ”snart” att presentera närmare detaljer om besparingsåtgärder och satsningar.

Många linjer och fartyg

I en intervju för drygt ett år sedan med Sjöfartstidningen medgav Stena Lines vd Carl-Johan Hagman att det råder en mycket tuff marknad för linjesjöfarten och Stena Line, framförallt på utbudssidan. Många vill dela på kakan.

– Vi har sett en positiv trend för både produkttank och råoljetank. Men vi behöver bättre lönsamhet i Stena Line och där har vi satt in ett åtgärdsprogram som löper. Vi behöver inte vara så bekymrade över efterfrågan, däremot utbudet. Vi har ju haft en tendens, speciellt på roro-sidan, att bygga sönder våra marknader. Det är många som pekar på en svag marknad men man ska komma ihåg att vi inom flera segment har högre volymer i dag än peak 2008.

Stena Line driver idag 22 färjelinjer i Skandinavien, Storbritannien och Baltikum. Totalt har man 38 fartyg i trafik och cirka 6.000 anställda.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]