Stena Gothica på väg ut från Travemünde.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Passagerarsjöfart | RoRo

Stena Line gör ytterligare satsningar på Östersjön

Färjerederiet Stena Line fortsätter att satsa på Östersjön. Under nästa år kommer rederiet att sätta in nytt tonnage på linjen mellan Travemünde och Liepaja.
Nyligen presenterade Stena Line en stor satsning på linjen mellan Nynäshamn och lettiska Ventspils genom att ersätta de befintliga färjorna Stena Flavia och Scottish Viking med de båda ombyggda färjorna Stena Lagan och Stena Mersey, vilket betyder en ökad fraktkapacitet med 30 procent.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]g på linjen mellan Nynäshamn och lettiska Ventspils genom att ersätta de befintliga färjorna Stena Flavia och Scottish Viking med de båda ombyggda färjorna Stena Lagan och Stena Mersey, vilket betyder en ökad fraktkapacitet med 30 procent.

Under måndagen presenterade rederiet ytterligare en satsning på Östersjön, den här gången på linjen mellan Travemünde och Liepaja i Lettland. Under 2021 kommer de befintliga fartygen Stena Gothica och Urd att bytas ut mot två nya ropaxfärjor, vilket enligt rederiet kommer att innebära en ökning av fraktkapaciteten med 40 procent. Dessutom kommer överfartstiden att krympa från 27 till 20 timmar.

Bakgrunden till satsningen är en ökad efterfrågan från i huvudsak rederiets fraktkunder.

– Vi har sett en konstant ökad efterfrågan från våra kunder på den här linjen. Det finns en stark logistikkedja som knyter ihop Baltikum, Ryssland och CIS-länderna med Tyskland och resten av Europa, säger Carl Mårtensson, presschef på Stena Line, till Sjöfartstidningen.

Urd på väg in till Travemünde. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

Rederiet vill inte avslöja vilka fartyg det handlar om för linjen, men Carl Mårtensson säger att det första fartyget beräknas vara i trafik i april och det andra före sommaren. 

Att restiden minskar från 27 till 20 timmar gör även att antalet avgångar per vecka ökar från fem i vardera riktning till sex.

– Framförallt gör det här att tidtabellen kommer att bli mer regelbunden med avgångar på samma tider över veckan, vilket är en styrka i det här, säger Carl Mårtensson.

Förutom ren frakt ser Stena Line en ökad efterfrågan på personresande från hamnarna i Lettland till både Sverige och Tyskland.

– Satsningarna på båda de här linjerna kommer bli en uppgradering av både fraktkapaciteten, men också av komforten för de som behöver resa över Östersjön. Men vi kommer inte ha kryssningar, utan det här handlar om att ge en bra och komfortabel resa för de som behöver transport. Det som driver marknaden är dock frakten, säger Carl Mårtensson.

Vad som ska ske med de befintliga färjorna Stena Gothica och Urd är också det oklart.

– Det finns en plan, men vi avvaktar med det, säger Carl Mårtensson.

Under måndagen blev det även förändringar i Stena Lines trafik mellan Karlskrona och Gdynia i och med att Stena Nordica gjorde comeback genom en första avgång på morgonen istället för Stena Baltica som nu är tagen ur trafik och som ska lämnas tillbaka till franska Brittany Ferries efter avslutad charter.

Färjan Stena Nordica har tidigare seglat mellan Karlskrona och Gdynia mellan 2004 till 2008 och tillhör linjen sedan 2018. Under det senaste året har hon dock vikarierat på Stena Lines linjer på Irländska Sjön och Nordsjön.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]