Fotograf: Stena Line

Kategori: Passagerarsjöfart | Fartygsaffärer

Stena Line förlänger charter för Superfast-fartyg

Stena Line förlänger chartern av Stena Superfast VII och Stena Superfast VIII med fem år till hösten 2019.

Fartygens ägarbolag Baltic SF VII Ltd och Baltic SF VIII Ltd inom AS Tallink Grupp har avtalat med Stena Line Ltd om att förlänga chartern för Stena Superfast VII and Stena Superfast VIII fram till hösten 2019. Båda ropax-fartygen går i trafik på norra Irländska sjön för Stena Line på linjen Cairnryan–Belfast sedan hösten 2011. Innan den ursprungligen treåriga chartern inleddes var systerfartygen på reparationsvarvet Remontowa i Gdansk för ombyggnad.

Passar bra

– De passar bra för den linjen och de funkar bra för de målgrupper vi har, både frakt- och passagerarsidan, säger Stena Lines informationschef Jesper Waltersson till Sjöfartstidningen.

Nu knyter Stena Line fartygen till sin trafik för fem år framåt.

– Det ger oss en kontinuitet på linjen så att vi kan fortsätta att jobba med de kundgrupper vi har så att det inte blir för stora förändringar på för kort tid, säger han vidare.

Ursprungligen grekiska

Fartygen ingick ursprungligen i det grekiska rederiet Superfast Ferries ambitiösa nybyggnadsprogram. Från Adriatiska havet expanderade rederiet till Östersjön, där en linje mellan Hangö och Rostock öppnades 2001 med de i Tyskland byggda Superfast VII och Superfast VIII. Tallink köpte östersjötrafiken med fartyg 2006 och efter olika försök ändrades linjesträckningen till Tallinn–Helsingfors–Rostock. Denna trafik lades ned 2010.

Kommentarer

  • S.Eaman

    Superfast IX gick ju en kort stund mellan Sodertalje och Rostock 2001. Samtidigt som Superfast X levererades lades linjen ned efter bara 4 manaders tid. jag var 2:e mask pa 9;an under 2 manader. Intressant tid med goda erfarenheter efter att ha jobbat nara ihop med greker……..

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.