Fotograf: Stena Line

Kategori: Fartygsaffärer | Passagerarsjöfart

Stena Line förlänger charter för Superfast-fartyg

Stena Line förlänger chartern av Stena Superfast VII och Stena Superfast VIII med fem år till hösten 2019.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]år till hösten 2019.

Fartygens ägarbolag Baltic SF VII Ltd och Baltic SF VIII Ltd inom AS Tallink Grupp har avtalat med Stena Line Ltd om att förlänga chartern för Stena Superfast VII and Stena Superfast VIII fram till hösten 2019. Båda ropax-fartygen går i trafik på norra Irländska sjön för Stena Line på linjen Cairnryan–Belfast sedan hösten 2011. Innan den ursprungligen treåriga chartern inleddes var systerfartygen på reparationsvarvet Remontowa i Gdansk för ombyggnad.

Passar bra

– De passar bra för den linjen och de funkar bra för de målgrupper vi har, både frakt- och passagerarsidan, säger Stena Lines informationschef Jesper Waltersson till Sjöfartstidningen.

Nu knyter Stena Line fartygen till sin trafik för fem år framåt.

– Det ger oss en kontinuitet på linjen så att vi kan fortsätta att jobba med de kundgrupper vi har så att det inte blir för stora förändringar på för kort tid, säger han vidare.

Ursprungligen grekiska

Fartygen ingick ursprungligen i det grekiska rederiet Superfast Ferries ambitiösa nybyggnadsprogram. Från Adriatiska havet expanderade rederiet till Östersjön, där en linje mellan Hangö och Rostock öppnades 2001 med de i Tyskland byggda Superfast VII och Superfast VIII. Tallink köpte östersjötrafiken med fartyg 2006 och efter olika försök ändrades linjesträckningen till Tallinn–Helsingfors–Rostock. Denna trafik lades ned 2010.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]