[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]tre transportkorridorer.
Det är färjorna Hammerodde, Stena Gothica och Stena Nordica som berörs i en större förändring av rederiets linjenät.
– Vi genomför nu en strategiskt mycket viktig förändring för att ytterligare förstärka tre av våra stora transportkorridorer. Efterfrågan på kapacitet ökar och vi utvärderar ständigt vår verksamhet efter hur marknaden utvecklas och vilka krav våra kunder ställer på oss. Eftersom vi har en inbyggd flexibilitet i vår verksamhet kan vi vara snabbfotade och genomföra den här typen av förändringar i vårt linjenät med kort varsel, säger Stena Lines vd Niclas Mårtensson i ett pressmeddelande.
Nytt tonnage
Ropaxen Hammerodde, som köptes förra året från Bornholmsrederiet Faergen, byter inom kort till ett Stena Line-namn. Färjan sätts i mitten av september in på linjen Göteborg–Frederikshavn och ersätter därmed Stena Gothica.
Hammerodde är en del i Region Danmarks tillväxtstrategi.
– Vi får en mer modern produkt bättre anpassad både för våra fraktkunder och våra passagerare. Vi kommer också att öppna Hammerodde för bilburna gäster, vilket innebär en kapacitetsökning på passagerarsidan. I samband med förändringen kommer vi också att samla all trafik till Danmark vid Masthuggskajen, vilket ger en ökad tillgänglighet och bättre service för våra kunder, säger Tony Michaelsen, Trade Director för Region Danmark.
Systerfartyg förstärker Travemünde–Liepaja
Stena Gothica återvänder i mitten av september till sin tidigare linje Travemünde–Liepaja, där hon kommer att segla tillsammans med sitt systerfartyg Urd.
– Vi har en stark tillväxt på våra linjer som knyter samman Baltikum med Skandinavien och Tyskland samt västra delen av Centraleuropa. Stena Gothica blir ett viktigt tillskott där vi kommer att kunna erbjuda våra kunder en standardiserad högkvalitativ produkt på alla avgångar vilket kommer vara positivt för våra fraktkunder och det möter också marknadens efterfrågan på fraktkapacitet, säger Erik Thulin, Trade Director på Baltic Sea North.
Fyra permanenta ropaxar på Karlskrona–Gdynia
Stena Gothica ersätter Stena Nordica som under oktober kommer att sättas in på Karlskrona–Gdynia efter att chartern av Gute är över och fartyget återgår till Gotlandsbolaget.
Karlskrona–Gdynia är en strategiskt viktig korridor mellan Sverige och Polen som har vuxit stadigt under de senaste åren.
– Tillväxten är fortsatt stark mellan Karlskrona och Gdynia och med Stena Nordica, som är dubbelt så stor som Gute, kommer vi att kunna erbjuda våra kunder en ännu bättre tillgänglighet. Dessutom har Stena Nordica rak genomkörning på två däck (double tier), vilket ger stora tidsvinster vid lastning och lossning. Stena Nordica kommer också att komplettera Stena Baltica på ett bra sätt eftersom de är liknande fartyg vilket gör att vi på linje kommer att kunna erbjuda våra kunder ett effektivt ropax-koncept på alla fyra fartyg, samt ett starkt passagerarkoncept på Stena Vision och Stena Spirit, säger Marek Kiersnowski, Trade Director, Baltic Sea South.
Fartyg |
Stena Nordica |
Stena Gothica |
Hammerodde |
Byggd |
2000, Japan |
1981/2001/2015, Italien |
2005, Holland |
Längd |
169.8 m |
171 m |
130 m |
Bredd |
24 m |
21 m |
23 m |
Djup |
6 m |
5,3 m |
5,6 m |
Kapacitet |
1.950 längdmeter |
1.598 längdmeter |
1.538 längdmeter |
[/flowy_subscriber_only]