Hundratals mindre och större åtgärder diskuteras när Stena Line fram till utgången av 2015 ska förbättra sitt resultat med 1,3 miljard kronor.
Därför diskuterar Stena Line även bemanningen på fartygen, men ingen har varslats. Så här kommenterar Jesper Waltersson, informationschef på Stena Line, situationen just nu:
– Vi startade ett stort besparingsprogram inom Stena Line 2013 och förhandlingarna är en del i det arbetet. Vi startade i mitten av januari och tittade på befälssidan. Vi pratar med facken och diskuterar och ser vad vi kan komma fram till i den delen. Det finns inget konkret ännu att säga varken i antal eller exakt hur det blir, säger han till Sjöfartstidningen.
Trots uppgifter i media har alltså ingenting nytt hänt i sak sedan Stena Line i höstas meddelade om sitt stora besparingsprogram. Det gäller att spara och samtidigt öka intäkterna.
– Vi ska göra en resultatförbättring med 1,3 miljard till och med 2015.Det är ett antal olika åtgärder som vi måste genomföra för att nå dit. Där ingår bland annat att titta på personalsidan och fartygens bunkerförbrukning. Vi jobbar också med prissättningen för att sälja fler resor och vi ska öka intäkterna ombord. Just nu har vi en process där det pågår 170 olika aktiviteter, antingen kostnadsbesparande eller intäktshöjande, det är en massa små och stora åtgärder, säger Waltersson.
Kommentarer
Anonymous
Tror du på fullaste allvar att någon entreprenör driver en förlustverksamhet för att ha en Svensk flagga uppe??? Han har väl inte sagt att han vill flagga ut dessa färjorna, bara göra besparingsåtgärder. Ge mig ett gott skäl till varför han skall fortsätta med en förlustverksamhet utan att vidta åtgärder?
Anonymous
Ja det är verkligen på tiden att det händer något I Stena Line. facken har haft alldeles för mycket att säga till om.
Fredrik Davidsson
Tack för att ni läser och kommenterar det vi på Sjöfartstidningen skriver. Det gillar vi som gör Sjöfartstidningen.
Trots det har jag tagit bort ett inlägg från en ”Anonym” läsare i det här kommentarsfältet och jag uppmanar alla att läsa Sjöfartstidningens regler för kommentering.
Inlägget var förvisso informativt men ingen, vare sig redare eller anställd, rik eller fattig ska behöva bli kallad för öknamn eller bli utsatta för personangrepp.
Du ”Anonym” som skrev inlägget, skriv gärna igen men håll dig till saken utan att låta känslorna svalla över. Skriver du sedan under i eget namn så ökar trovärdigheten markant.
Fredrik Davidsson
Sjöfartstidningen
Ansvarig utgivare
Valerius Hansson
Se ovan…snillen spekulerar….
Göteborg
De é klart,mycket bättre lösning är att göra som i Åkeri/Spedition branschen och köra med utländska chaufförer,som kör för 500€ i månaden.Där har facket inte mycket att säga till om.Skulle gissa på att du är själv ersatt utav billigare arbetskraft..
Anonymous
Göteborg. det är de åkarna som betalar för att att åka med färjorna. Tyvärr är det marknaden som bestämmer och jag har svårt att se hur ett företag på sikt skall överleva om man går med förlust år efter år. men absolut, kämpa på det går säkert bra.
Red
Stena Line har ett flertal förlustbringande linjer. Helsingborg – Helsingör leden som Scandlines driver, den del av Scandlines som Stena äger, måste med sitt resultat subventionera många andra förlustbringande linjer. Detta är i längden inte hållbart. Det är naturligt att det måste vara balans mellan intäkter och kostnader, – och helst någon krona över i förtjänst.
Redline Offside