Stena Line investerar drygt EUR 100 miljoner (mer än 920 miljoner kronor) i att bygga om ro-pax-fartygen ”Stena Hollandica” och ”Stena Britannica”, som går i trafik på linjen Hoek van Holland–Harwich. Den 188 m långa ”Stena Hollandica”, som är byggd 2001 i Spanien, kommer att förlängas med 50 m och ”Stena Britannica”, som nu är 211 m lång och byggd 2002 i Sydkorea, kommer att förlängas med 30 meter. Därmed ökar lastkapaciteten med 900 filmeter till totalt 3.400 på ”Stena Hollandica” medan ”Stena Britannica” får 700 nya filmeter som ger henne en ny kapacitet på 4.100.Enligt informationschef Joakim Kenndal på Stena Line blir de efter ombyggnaden världens längsta ro-pax-fartyg.Fartygen byggs om efter varandra vid Lloyd Werft i Bremerhaven med start i början av nästa år så att det andra fartyget skall vara klart i maj 2007.Förutom att fartygen förlängs med en sektion i mitten kommer hela den befintliga inredningen att tas ut och byggas upp på nytt.- Vi har många olika ombordkoncept som kommer att komma in i fartygen, säger Kenndal.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]