Fotograf: Stena Line

Kategori: Miljö | Passagerarsjöfart

Stena Line ansluter till landström i Trelleborg

Fyra av Stena Lines sex hamnar i Sverige är nu anslutna till elnätet, senaste tillskottet är Trelleborgs hamn.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]et är Trelleborgs hamn.

Det är Stena Lines fartyg Skåne och Mecklenburg-Vorpommern som nu ansluter till landström när de gör uppehåll i Trelleborg. I hela Stena Lines linjenät är 17 procent av hamnarna anslutna.

Citynära läge

– Vi är väldigt glada att vi tillsammans med Trelleborgs Hamn nu har färdigställt ytterligare en anslutning till landström. Hållbarhet är en av hörnstenarna i vår strategi och det här är ett viktigt bidrag i arbetet med att minska utsläppen och att minska bullret i hamn. På många av våra färjelinjer angör våra fartyg i citynära lägen och det gör det extra viktigt att kunna stänga av motorerna vid kaj, säger Stena Lines vd Niclas Mårtensson i ett pressmeddelande.

Ska bli fler 

Planen är att 25 procent av de hamnar Stena Line trafikerar ska ha elanslutning 2020 och 75 procent 2030.

I de hamnar som Stena Line har landström ansluts fartygen till elnätet när de ligger mer än två timmar. Stena Lines fartyg i Trelleborg ligger vid kaj mer än två timmar 10 av 16 gånger per vecka och kommer då att koppla in sig på elnätet.

Grön el

Anslutningen innebär att fartygets maskineri stängs av helt, vilket innebär att utsläppen blir lika med noll och för att den totala miljövinsten ska bli så stor som möjligt används grön el, så även i Trelleborg.

Under 2016 bidrog alla Stena Lines elanslutningar i hamn till en minskning av koldioxidutsläppen med 12.500 ton, vilket motsvarar årsförbrukningen för 6.500 genomsnittliga personbilar.

Bidrag från EU

Planering och arbete med landströmsanläggningen i Trelleborgs hamn har pågått i några år och hamnen har fått EU-bidrag för investeringen.

Ro-paxfartygen Skåne (byggt 1998) och Mecklenburg-Vorpommern (byggt 1996) går i trafik mellan Trelleborg och Rostock, en överfart som tar sex timmar. Skåne tar upp till 500 bilar och 600 passagerare, Mecklenburg-Vorpommern kan ta 440 bilar och 600 passagerare.

 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]