Stena Line börjat erbjuda sina fraktkunder biodiesel genom ett pilotprojekt på Stena Jutlandica.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Miljö | Passagerarsjöfart

Stena Jutlandica först med biobränsle

Genom ett pilotprojekt har Stena Line börjat erbjuda sina fraktkunder biodiesel. Första fartyg att bunkra med en andel biobränsle blev Stena Jutlandica.
Det var i höstas som Stena Line drog igång ett projekt med målsättningen att börja blanda in biodiesel i bränslet på rederiets fartyg. Och nu under våren och sommaren har Stena Jutlandica, som trafikerar mellan Göteborg och Fredrikshamn, blivit först ut med bränslemixen som kallas B20 där 20 procent är biobränsle och 80 procent är konventionellt bränsle.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]tyg. Och nu under våren och sommaren har Stena Jutlandica, som trafikerar mellan Göteborg och Fredrikshamn, blivit först ut med bränslemixen som kallas B20 där 20 procent är biobränsle och 80 procent är konventionellt bränsle.

– Vi har vid två tillfällen bunkrat totalt 340 ton B20 som använts mellan Danmark och Sverige, säger Emelie Åström, Group Manager Strategic Commercial Development på Stena Line.

Ville testa på ett fartyg

Tanken med projektet är att hitta sätt att kunna köpa in biobränsle och dela på kostnaden med kunderna. Dessutom var syftet att testa bränslet i maskinerna på ett fartyg.

– Vi ville ha en pilotstudie innan vi fortsätter på fler fartyg och linjer och då var valet av Stena Jutlandica ganska lätt eftersom vårt huvudkontor ligger här, samt Stena Oil som är vår bunkerleverantör och Stena Teknik som jobbar med teknikutvecklingen. Och nu vet vi att det fungerar bra, säger hon.

Stort intresse från fraktkunderna

Grundkonceptet är att erbjuda rederiets fraktkunder att köpa biodiesel för sin resa, pengar som sedan rederiet köper in B20 för.

– Det blir ett sätt att få in en andel biobränsle i tankarna utan att det knäcker kostnadskalkylen, säger hon.

Direkt efter att rederiet börjat erbjuda sina fraktkunder att köpa biodiesel har de märkt av ett stort intresse.

– Jag blev positivt överraskad. I början av maj skickade vi ut ett mail till våra fraktkunder där vi beskrev vad vi försöker göra och redan veckan efter blev både jag och våra säljare ute i regionerna nerringda av kunder som vill veta mer. Det har verkligen varit ett otroligt intresse, säger Emelie Åström.

”Vi hoppas också att priset på biobränsle kommer att stabilisera sig och sjunka så att det blir en fördel att använda det istället för att betala de dyra ETS-kostnaderna”

Emelie Åström, Group Manager Strategic Commercial Development, Stena Line.

Hoppas på större andel

Initialt har Stena Line blandat i 20 procent med biodiesel, men ambitionen är att kunna öka andelen hållbara bränslen i stort.

– Finns det intresse och betalningsvilja hos kunder, men även kundernas kunder, vill vi på sikt använda olika typer av hållbara bränslen i större utsträckning. Vi hoppas också att priset på biobränsle kommer att stabilisera sig och sjunka så att det blir en fördel att använda det istället för att betala de dyra ETS-kostnaderna som kommer att gå upp kommande år, men även för miljön såklart, säger hon.

Även om det hittills bara är Stena Jutlandica som använt bränslet, så erbjuder rederiet sina kunder att köpa biobränsle på alla linjer.

– Då blir det indirekt, det används inte på just den linjen där de har sina enheter, men de kan ändå tillgodoräkna sig koldioxidreduktionen i sin hållbarhetsrapportering.

Vill använda biobränsle på fler fartyg

Enligt Emelie Åström är biobränslet som Stena Line köper in ISCC EU-certifierat, vilket innebär en hållbarhetsmärkning av hela processen.

Planen på sikt är att även erbjuda möjligheten att köpa biobränsle på konsumentsidan, samt att även använda biobränslen på fler av sina fartyg.

– Allt beror på kunderna, men vi har fler fartyg där vi tänker att detta är aktuellt framöver, säger hon.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]