[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]t reparera ventilerna.
Det var vid en inplanerad rutininspektion i Gdynia som polska och svenska fartygsinspektörer på onsdagskvällen upptäckte ett antal brister på Stena Alegra. Totalt påträffades 17 större och mindre fel, men enligt Stena Lines informationschef Joakim Kenndal var det framförallt en plump i protokollet som gjorde att fartyget förbjöds lämna Gdynia.
Kunde inte stängas
– Det visade sig att ett flertal, eller närmare bestämt 75 procent, av alla ventiler på lastdäcket inte kunde stängas som normalt, vilket innebär att de inte kan hålla tätt. Övriga anmärkningar var blandade småsaker och helt normala mindre fel, till exempel att det var något trasigt på en dörr eller att en viss dokumentation inte var helt i ordning, säger Joakim Kenndal till Sjöfartstidningen.
Syftet med ventilerna på lastdäcket är dels att de ska kunna öppnas för att släppa ut vatten om sprinklersystemet går igång i händelse av brand, dels att de ska kunna stängas i händelse av exempelvis ett oljeläckage på lastdäcket för att på så sätt förhindra oljan från att komma ut i havet. Nu fungerade alltså inte ventilerna, och i kombination med övriga fel så ansåg alltså inspektörerna att detta var tillräckligt för att stoppa fartyget.
Ny inspektion under dagen
– Man håller nu som bäst med att reparera de felaktiga ventilerna och vad jag förstår kommer det att bli klart under torsdagen. Det kommer sedan att ske en ny inspektion någon gång under eftermiddagen, och som det ser ut nu så planerar vi för att Stena Alegra ska kunna avgå på sin nästa planerade avfärd från Gdynia, som är klockan 08.00 på fredagsmorgonen.
De passagerare och fordon som skulle rest med fartyget från Gdynia klockan 24.00 natten till torsdag fick bokas om till andra turer, och på samma sätt fick man göra med den tur som skulle avgått från Karlskrona på torsdagsmorgongen.
– Vad jag förstår har det gått bra att flytta över passagerare och fordon till de andra fartygen på linjen, det vill säga Stena Vision och Stena Spirit, säger Joakim Kenndal.
Ny på linjen
Ropax-fartyget Stena Alegra sattes så sent som i juli in på linjen Karlskrona-Gdynia, efter att Stena Line haft en ökande efterfrågan på fraktkapacitet. Hon chartras in från systerbolaget Stena RoRo.
Stena Alegra byggdes 1998 på Sevilla Astilleros SRL och fraktar rullande last i 1.950 filmeter och 350 passagerare i 57 hytter i en fart av 22 knop.
[/flowy_subscriber_only]