Stena Ebba döptes i Karlskrona under onsdagen.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Färjetrafik | Passagerarsjöfart

Stena Ebba döpt i Karlskrona 

Under onsdagen döpte Stena Line sitt andra nybygge för trafiken från Karlskrona till Gdynia i Polen – Stena Ebba.
Det var under onsdagseftermiddagen som Stena Line döpte Stena Ebba, rederiets andra E-Flexerfärja på linjen mellan Karlskrona och Gdynia efter Stena Estelle som sattes in i trafiken i september 2022. Enligt maritim tradition krossades en flaska champagne mot skrovet av fartygets gudmor Ulrica Messing, Blekinges Landshövding och tidigare infrastrukturminister.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]tes in i trafiken i september 2022. Enligt maritim tradition krossades en flaska champagne mot skrovet av fartygets gudmor Ulrica Messing, Blekinges Landshövding och tidigare infrastrukturminister.

Genom introduktionen av Stena Ebba och tillsammans med systerfartyget Stena Estelle, menar Stena Line nu att banden mellan Sverige och Polen kommer att kunna fortsätta stärkas.

– Med vår nya moderna Stena Ebba i södra Östersjön svarar vi mot kundernas efterfrågan i en dynamisk ekonomisk region som fortsätter att växa. Vi har funnits på den här linjen under mer än 25 år och med våra nya E-Flexerfärjor kommer vi att ge våra partners möjlighet att växa sina affärer genom ökad tillgång till Europas marknader och leverantörskedjor, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line, i ett pressmeddelande.

Med sina 240 meter är Stena Ebba och Stena Estelle 25 meter längre än Stena Edda, Stena Embla och Stena Estrid, de tre första fartygen i E-Flexerserien som levererats till Stena Line och som trafikerar på irländska sjön.

Stena Estelle och Stena Ebba har en kapacitet på 3.600 lastmeter och utrymme för 1.200 passagerare. De har en utökad kapacitet med 50 procent fler hytter, kan ta 30 procent fler passagerare och 15 procent mer last än de tre första fartygen. Jämfört med de tidigare fartygen på linjen skapar de nya färjorna en 60-procentig ökning av fraktkapaciteten enligt rederiet.

Stena Ebba är liksom systerfartyget Stena Estelle byggd på det kinesiska varvet Merchants Jinling Shipyard i Weihai och levererades i september till Stena Line. Enligt rederiet är de mer energieffektiva tack vare en optimerad skrovdesign och har dessutom möjlighet att använda landström i hamnarna.

– Vi är så glada över att kunna erbjuda våra kunder de modernaste färjorna på marknaden. Moderniseringen av vår flotta kommer att möjliggöra en kraftig kapacitetsökning vilket är viktigt inte bara för oss och våra kunder utan även för hela regionen och länderna vi kopplar samman, säger Marek Kiersnowski, regionchef för Baltic Sea South hos Stena Line i pressmeddelandet.

I juni 2022 flyttade Stena Line sin verksamhet i Polen till den nya färjeterminalen I Gdynia, vilket skapat plats för de 240 meter långa färjorna samtidigt som det erbjuder möjligheten att utveckla intermodala lösningar genom närheten till järnväg. 


Fakta Stena Ebba
Byggår: 2022.
Döpt: Karlskrona 11 januari 2023.
Gudmor: Ulrika Messing, Landshövding, Blekinge Län
Jungfrutur: Sattes in på linjen Karlskrona-Gdynia 2 januari 2023.
Längd: 240 meter.
Djupgående: 6,4 meter
Bredd: 28 meter
Kapacitet: 3.600 lastmeter, 1.200 passagerare, 263 hytter.


[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]