Stena Bulks nya konceptfartyg IMOFlexMAX.

Fotograf: Stena Bulk

Kategori: Fartygsutrustning | Skeppsbyggnad | Tank

Stena Bulk lanserar nytt fartygskoncept

Stena Bulk har tagit fram en helt ny prototyp för ett tankfartyg kallat IMOFlexMax. Solceller i kombination med fällbara rotorsegel ska minska utsläppen med mellan 25 och 45 procent.
Det var under onsdagen som Stena Bulk presenterade sitt nya konceptfartyg, en produkt- och kemikalietanker kallad IMOFlexMAX som är baserad på rederiets tidigare serie IMOIIMAX som består av totalt 13 fartyg där Stena Impero var sist att bli levererad under 2018.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] var under onsdagen som Stena Bulk presenterade sitt nya konceptfartyg, en produkt- och kemikalietanker kallad IMOFlexMAX som är baserad på rederiets tidigare serie IMOIIMAX som består av totalt 13 fartyg där Stena Impero var sist att bli levererad under 2018.
Stena Bulks nya konceptfartyg IMOFlexMAX. Bild: Stena Bulk.

– Ett halvår efter att vi fick den sista leveransen satte vi oss ner och funderade på hur IMOIIMAX 2.0 och även 3.0 skulle kunna se ut för att se vad som behövs i framtiden. Sedan tog det väl ett år med research för att komma fram till det här konceptet genom att studera vilken teknik som finns tillgänglig och vad som håller på att utvecklas, säger Erik Hånell, vd på Stena Bulk till Sjöfartstidningen.

Vi ville ha ett baskoncept som fungerar på vilken trad som helst för en normal MR-tanker.

Erik Hånell, vd Stena Bulk

Rederiet tog hjälp av Stena Teknik som designat prototypen. Ett av koncepten som man valde att satsa på är två Flettner-rotorsegel som dessutom är fällbara för att fartygen ska kunna komma in i alla hamnar samtidigt som vädret ibland kan kräva att de inte sitter uppe. 

– Vi ville ha ett baskoncept som fungerar på vilken trad som helst för en normal MR-tanker. Men sedan kan egentligen själva konceptet sättas på vilket fartyg som helst, säger Erik Hånell.

På däck finns plats för två Flettnerrotorer. Bild: Stena Bulk

Mer eller mindre alla ytor på fartygsprototypen är täckta med solpaneler, från överbyggnaden till kranar på däck till själva rotorseglen. Maskineriet är tänkt att vara av dual fuel-typ som kan köras både på LNG och konventionella drivmedel, men också med möjlighet till ytterligare anpassningar beroende på tänkt trad eller önskemål från en specifik kund.

På sista raden menar Stena Bulk att konceptet kommer att minska utsläppen av SOx, NOx, koldioxid och partikelutsläpp med omkring 25 procent med möjlighet att nå så mycket som 45 procent baserat på utförande. Det jämfört med en modern produkttanker i dag som kör på lågsvavligt bränsle.

Än så länge är det bara en prototyp, men Erik Hånell säger till Sjöfartstidningen att konceptet är såpass färdigt att de skulle kunna börja bygga direkt.

– Rent tekniskt kan man göra en beställning redan i dag och då är inte extrainvesteringen större än att man kan betala tillbaka det inom fem år. Det vi behöver för att ta steget och bygga är ett långtidskontrakt från någon kund som vill tänka i samma linjer som oss och som vill använda det här konceptet, säger han.

Erik Hånell menar att ett första fartyg kan bli färdigt inom 24 månader efter en beställning.

– Tekniken finns och jag är övertygad om att det finns många varv som är intresserade av att ta sig an ett sådant här högprofilprojekt, säger Erik Hånell.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]