Fotograf: infomatique/Flickr.com

Kategori: Passagerarsjöfart

Stena bantar linje

Höga driftskostnader och få intäkter off-season gör att Stena tvingas skära ner på Irlandslinje.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ra ner på Irlandslinje.

Stena Line reducerar antalet avgångar kraftigt på snabbfärjelinjen mellan Holyhead, Storbritannien, och Dun Laoghaire, Irland. Den 13 september stängs linjen för i år och öppnar först till sommarsäsongen 2012. Skälen är rent ekonomiska.

– Snabbfärjeservicen mellan Holyhead
och Dun Laoghaire har gått med förlust under många år. De höga driftskostnaderna för Stena Explorer, speciellt bränsle-kostnader och gasturbinunderhåll, har haft en avgörande betydelse i den här utvecklingen. Och trots alla våra ansträngningar att minska driftskostnaderna de senaste åren har det inte varit möjligt att åter få lönsamhet på linjen, säger Michael McGrath, områdesdirektör för Stena Lines verksamheter på Irländska sjön.

Linjens intäkter kommer i hög grad från bilar och busspassagerare, och pengarna genereras framförallt under sommar-perioden. Under 2010 stod perioden maj–september för 73 procent av omsättningen. Liknande siffror har rapporterats tidigare år. 

Stena Line framhåller också att till skillnad från ropax-fartygen på andra linjer på Irländska sjön så kommer väldigt lite intäkter från frakt på Holyhead–Dun Laoghaire. Linjerna där frakt genererar stora intäkter har täckning för service 52 veckor om året.

– Vi beklagar konsekvenserna beslutet får för våra ombordanställda och anställda på landterminalen i Dun Laoghaire, men beslutet måste tas för att gynna hela vår verksamhet. Vi kan helt enkelt inte fortsätta generera de här förlusterna,
fortsätter Michael McGrath.

Stena Line tror att kombinationen av två ropax-fartyg som opererar från Holyhead till Dublin, kombinerat med den säsongsbaserade snabbfärjeservicen mellan Holyhead och Dun Laoghaire, kommer att sörja för kapaciteten och frekvensen som marknaden kräver.

Stena Line meddelar samtidigt att man nu inleder förhandlingarna med fackliga representanter. Det är oklart om det blir uppsägningar, omplaceringar eller en kombination av de båda.

Överfartstiden mellan Holyhead och Dun Laoghaire är ungefär två timmar, och fram till den 13 september fortsätter man alltså med en daglig avgång. Katamaranen Stena Explorer, flaggad i Storbritannien, som trafikerar linjen byggdes 1996 på Finnyards Oy. Hon har en längd på 127 meter och bredd på 40 meter. Stena Explorer har kapacitet för 360 bilar och 1 500 passagerare. 

Stena Line meddelar också att man planerar att sätta in systerfartygen Superfast VII och Superfast VIII på linjen
Belfast-Cairnryan i november. Fartygen som chartras från Tallink byggs just nu om på Remontowavarvet i Polen, bland annat rustas publika miljöer upp. 

Charterperioden är tre år, optionen innehåller ytterligare ett år eller köp av färjorna.

Stena Line har satsat 900 miljoner kronor på bygget av den nya hamnen i Loch Ryan Port, Cairnryan, som ersätter den nuvarande hamnen i Stranraer. Med den nya hamnen i Cairnryan och de nya fartygen kommer överfartstiden på linjen att bli kortare.

Superfastfärjorna ersätter HHS Stena Voyager, Stena Caledonia och Stena Navigator på linjen. Det är oklart vad som händer med dessa.

– Det vet vi inte i nuläget. För närvarande har vi full flotta på alla linjer. Försäljning är ett alternativ, säger Jesper Waltersson, informationsansvarig på Stena Line.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]