Kategori: Ekonomi | Hamn/Logistik | Miljö

Statliga Green Cargo tackar dålig sjöfart för nytt kontrakt

Den statliga tågoperatören Green Cargo har tecknat ett kontrakt om järnvägstransporter av pappersprodukter från fem av Stora Ensos bruk till hamnarna i Göteborg och Malmö.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ö.

– För Stora Enso var det viktigt att säkerställa transportkapacitet med järnväg, då dessa kommer att öka framöver som en konsekvens av nya svavelregler för sjöfarten. Green Cargo har kunnat erbjuda Stora Enso ett fullgott alternativ till sjöfart och vi är överens med Stora Enso om att utveckla det tillsammans, säger Mikael Stöhr, vd för det helstatliga Green Cargo.Huruvida det nya 3-åriga tågavtalet verkligen ersätter någon sjöfart är oklart eftersom det från bruken i Borlänge, Fors, Skoghall och Hyltebruk idag inte transporteras några produkter med fartyg. Från bruket i Skoghall övergav Stora Enso sjöfarten redan 2010 till förmån för det egna, redan från början statligt stödda, systemet med SECU-boxar. Det vill säga överdimensionerade containrar som transporteras på järnväg från flera bruk i Värmland längs Vänerns och Göta Älvs stränder.Bruket i Skutskär, norr om Gävle, ligger i vart fall vid havet och har egen hamn varför sjötransporter därifrån är möjliga. Till skillnad från de tre av de fyra övriga bruken och ifrån Skoghall vid Vänern har Stora Enso alltså redan tidigare valt bort sjöfarten.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]