[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]mnens gröna utveckling.
– Vi har jobbat länge och målmedvetet för att fartyg ska kunna bunkra flytande naturgas i Göteborg. Nu är vi äntligen igång och det känns väldigt roligt, säger Jill Söderwall, chef för Energihamnen, Göteborgs Hamn AB, i ett pressmeddelande.
Nybygget Ternsund drivs av Tärntank Ship Management AB på Donsö, och Claes Möller, driftansvarig för bolaget, är nöjd med bunkringen.
– Det här är början på något nytt för oss, startskottet för en modernare och betydligt renare sjöfart. Genom att välja LNG klarar vi dagens och morgondagens miljökrav med råge. Jag är stolt över att Terntank går i bräschen för grönare transporter, säger han till Göteborgs Hamn.
Säkerhetsföreskrifter
Bunkringen skedde strax innanför Fotö i hamninloppet.
– Bunkringen kan utföras i Göteborg tack vare att vi har tagit fram säkerhetsföreskrifter som reglerar hur det ska gå till. Vi är en av de första hamnarna i världen med att ha ett sådant regelverk på plats, säger Jill Söderwall.
Ternsund blev alltså först ut men hamnen uppger att snart väntas fler fartyg vilja bunkra LNG regelbundet i Göteborgs Hamn: Cirka tio nybyggda fartyg med LNG-drift är på väg från varv, samtliga ägda av svenska tankrederier och samtliga med rutter som passerar Göteborg, skriver hamnen i ett pressmeddelande.
Rabatt
För att få fler att övergå till LNG har Göteborgs Hamn AB infört en rabatt i hamntaxan. Ternsund blir det första fartyget att erhålla maximal rabatt på 30 procent.
– Med vår kraftigt rabatterade hamntaxa ger vi ett gott incitament för våra rederikunder att växla över från olja till flytande naturgas, säger Jill Söderwall.
[/flowy_subscriber_only]